Blog

Conversie optimalisatie tips voor websites en webshops!

Conversie optimalisatie tips voor websites en webshops!

We herkennen het allemaal wel: wij, maar ook onze klanten, besteden steeds meer tijd online. Dit geldt voor social media, maar zeker ook voor online winkelen. In vrijwel iedere branche gaat internet een steeds grotere rol spelen, en zo geven we steeds vaker geld uit op internet. Want ja, wie heeft er niet eens kleding of andere producten online besteld? Wel is het zo dat het aantal webshops blijft toenemen, waardoor er in de online wereld veel concurrentie op de loer ligt. Daarom geven wij graag conversie optimalisatie tips om meer uit je website of webshop te halen!

Wat is een conversie? De term ‘conversie’ kan slaan op verschillende acties, zoals het doen van een bestelling of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit is ook afhankelijk van je branche en het doel van jouw bedrijf. Heb je een webshop? Dan is het logisch dat jouw (hoofd)doel voor conversies het doen van een aankoop is. Ook zijn er ondersteunende conversies, zoals een nieuwsbriefinschrijving. Als je in je nieuwsbrieven aanbiedingen of producten onder de aandacht brengt, kan dit leiden tot een aankoop. Zo kunnen ondersteunende conversies leiden tot de conversie waar jij je echt op focust.

Bezoekers komen altijd met een doel naar jouw website. Daarom is het belangrijk dat je weet wie de klant is en waarvoor zij komen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het afnemen van een korte enquête. Op die manier kun je beter inspelen op hun verwachtingen en mogelijke vragen of twijfels wegnemen. Maak daarom op je homepagina al duidelijk wat je voor de bezoeker kan betekenen. En ook niet onbelangrijk: zorg dat alles, zowel mobiel als op de desktop, technisch goed werkt en maak info vinden makkelijk. Zo voorkom je dat de bezoeker snel afhaakt.

Geef met je menu duidelijk aan wat je te bieden hebt en zet er de belangrijkste diensten of producten neer. Dit komt ten goede aan de online vindbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Maak dus met kopjes in één oogopslag duidelijk wat je producten of diensten zijn, en wijs bezoekers de weg. Gebruik dus geen vage termen, zoals “Diensten”. Het is beter om je (belangrijkste) diensten hier al uit te lichten, omdat de kans ook groot is dat mensen hier eerder op zoeken dan op de term diensten. Bovendien is dit gebruiksvriendelijk voor de bezoeker. Zo weet hij beter waar hij op moet klikken en vindt hij sneller wat hij zoekt.

Wat maakt jou beter dan je concurrenten? Waarom zou een potentiële klant voor jouw bedrijf moeten kiezen? Dit kun je je klant vertellen door het uitlichten van jouw Unique Selling Points (USP’s). Het is slim om deze duidelijk te vermelden op je website of in je webshop. Ook hiermee kun je eventuele twijfel bij de bezoeker wegnemen.

Hoe verwarrend is het als je op zoek bent naar informatie over een bepaald onderwerp, maar je vindt daarnaast nog een hoop andere informatie? Zorg er daarom voor dat je je pagina’s rustig houdt en blijf bij één onderwerp. Dan wordt je bezoeker ook minder snel afgeleid door andere zaken.

Ook het gebruik van call-to-action’s (CTA) bij een website of webshop is belangrijk. Dit is de knop waarmee je jouw bezoeker aanzet tot actie. Hierbij kun je denken aan “Bestel nu” of “Lees meer”. Het liefst wil je op elke pagina een CTA hebben staan. Zo maak je je website “rond” en neem je bezoekers makkelijk mee naar een volgende stap. Worden jouw blogs goed gelezen? Dan willen bezoekers zich misschien ook wel inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen. Hiervoor kun je een CTA button plaatsen met deze mogelijkheid. Het beste is om  zowel boven ‘de vouw’ als onderaan de pagina een actieknop te plaatsen. Dit kan natuurlijk ook in je nieuwsbrief om door te verwijzen naar de website.

Bij de CTA kun je nog een begeleidende boodschap plaatsen om de laatste twijfels van je bezoeker weg te nemen. Boven een “Nu bestellen” button kun je bijvoorbeeld de tekst “Gratis bezorging en retour plaatsen”. Dit heeft een geruststellend effect en vergroot de kans dat men daadwerkelijk op jouw button klikt.

Details maken het verschil. Veel webshops maken gebruik van icoontjes, zoals “Winkelmandje” en “Favorieten”. Maar wist je dat het voor je conversies beter is om de icoontjes te ondersteunen met tekst? Dit hoeft maar heel kort te zijn; één woord volstaat eigenlijk al. Door de korte begeleidende tekst bij het icoontje neem je de bezoeker bij de hand, en maak je het hem nog gemakkelijker.

Wanneer een bedrijf geen reviews heeft, dan verliest het gauw zijn geloofwaardigheid. Spoor daarom je klanten aan om hun ervaringen met jouw bedrijf te delen. Dit kan potentiële klanten overhalen om ook voor jou te kiezen. Verzamel reviews met Google of een andere beoordelingstool, en plaats dit op je website.

Als je denkt aan conversie optimalisatie, dan denk je waarschijnlijk snel aan A/B testen. Hierbij zet je twee varianten, van bijvoorbeeld je webshop of nieuwsbrief, tegen elkaar als experiment. Als je genoeg data hebt verzameld, kijk je welke variant tot het meeste resultaat heeft geleid. Daar kun je dan op verder gaan bouwen om zoveel mogelijk conversies te genereren.

Het werken aan meer conversies kost tijd en is een continu proces. Wil jij aan de slag gaan met het verbeteren van jouw website of nieuwsbrief en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op, Avancé helpt je graag!

Deel en inspireer anderen