Blog

Google Ads tips voor effectieve online campagnes!

Google Ads tips voor effectieve online campagnes!

Ben jij eigenaar van een website of webshop? Dan wil je natuurlijk zo goed mogelijk gevonden worden in Google. En dat is niet altijd makkelijk. Helemaal omdat het aantal webshops maar blijft stijgen. Hoe laat jij jouw website of webshop dan groeien? Ga aan de slag met Search Engine Advertising (SEA). Avancé deelt graag een aantal praktische tips, tricks en info om jouw Google Ads zo effectief mogelijk in te zetten!

SEA, oftewel het inzetten van Google Ads, is het betaald adverteren in de zoekmachine. Google Ads ken je misschien onder de oude naam ‘adwords’. Veel bedrijven gebruiken dit als belangrijk onderdeel van hun online marketing strategie. Het voordeel van dit betaald adverteren? Je kunt heel gericht jouw doelgroep bereiken. Met verschillende SEA strategieën kun je je bekendheid vergroten, zorgen voor meer websitebezoeken en meer leads of conversies genereren. SEA is dan ook een goede én snelle manier om gevonden te worden. Creëer en onderhoud jij zelf je Google Ads campagnes? Houd rekening met deze zaken en til jouw website of webshop naar een hoger niveau!

Dit geldt voor meerdere punten van de campagne. Dat begint bij het kiezen van je zoekwoorden. Waar wil je op gevonden worden? Ga niet voor algemene termen, maar wees specifiek. Long tail zinnen worden ook bij SEA steeds belangrijker. Potentiële klanten zoeken namelijk eerder op “blauwe damesfiets kopen” dan op “fiets” op zich. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de bezoekers op de meest relevante landingspagina uitkomen. Dat is dus vaak niet de homepagina, maar een pagina met specifieke producten of informatie. Op die manier sluit je zo goed mogelijk aan bij waar de bezoeker naar op zoek is.

In Google Ads kun je heel specifiek aangeven op wie jij jouw campagne wil richten. Kies je voor heel Nederland of misschien een bepaalde provincie of stad? Daarnaast kun je aangeven op welke leeftijden en geslacht je wilt targetten. Hoe beter de bezoekers passen bij de advertentie, hoe groter de kans dat zij daadwerkelijk doorklikken. En dat leidt tot een hogere kwaliteit van je conversies.

Advertentie-extensies zijn een functie waarmee je aanvullende informatie kunt weergeven bij je advertentie. Denk aan je locatiegegevens, een telefoonnummer of belknop, reviews en extra links naar webpagina’s. Dit geeft mensen direct al meer informatie over je bedrijf. En meer informatie maakt het aantrekkelijker voor hen om voor jou te kiezen! Concreet voegen de extensies dus meer relevante content toe aan de advertentie. Dit verbetert de zichtbaarheid bij de zoekresultaten én kan zo leiden tot meer klikken.

Mensen zijn visueel ingesteld en gek op plaatjes. Naast een zoek- of displaycampagne kun je daarom mooie campagnes creëren met Google Shopping. Het voordeel van Google Shopping? Wanneer een klant op een bepaald zoekwoord zoekt, toont Google niet alleen tekst, maar ook een afbeelding van het product waar je op adverteert. Zo kun je direct promoten wat je verkoopt en wat de prijs is. Aangezien mensen graag naar afbeeldingen kijken en zoeken, worden jouw advertentie en webshop relevanter om te bezoeken.

Hoe vaker we iets zien, hoe leuker we het gaan vinden. Dat is nou eenmaal hoe ons mensenbrein werkt. Gelukkig kan Google Ads hierbij helpen. Namelijk met remarketing. Veel bezoekers die op je website komen, gaan niet tijdens het eerste bezoek over tot conversie (zoals het doen van een aankoop). En dat is jammer, want zij hebben eerder op je advertentie geklikt en zijn dus waarschijnlijk wel geïnteresseerd. Door remarketing in te zetten kun je deze mensen opnieuw bereiken. Zo blijf je on-top-of-mind en doen ze hopelijk bij het volgende “contact” met jouw bedrijf wel een aankoop of aanvraag.

Het is gelukt, je hebt je campagne(s) aangemaakt en ingesteld! Maar dan ben je er nog niet. De campagnes moeten namelijk ook gemonitord en onderhouden worden. Je kunt dit dan ook het best iedere week even checken. Zo zie je snel hoe je campagne loopt, hoeveel het opbrengt en wat je kunt verbeteren.

In Google Ads wordt alles over jouw campagne bijgehouden. Hoe vaak er op geklikt is, hoeveel vertoningen hij heeft gehad, het aantal conversies en de kosten die je maakt. Om jouw advertentie zo goed mogelijk te laten presteren, kun je kijken naar de optimalisatiescore. Dit geeft een schatting van Google Ads over hoe goed jouw campagne kan presteren. Ook geeft het verbeterpunten die je kunt toepassen of afwijzen. Kijk goed wat er aanbevolen wordt. Misschien wordt jouw campagne wel beperkt door budget. Wie weet scoren je zoekwoorden niet goed. Of is er een biedstrategie die beter past. Dit kun je dan aanpassen en je campagne verbeteren. Houd dit daarom vooral goed in de gaten, zodat je niet voor verassingen komt te staan!

Goed inzicht in de prestaties van je campagne is essentieel om alles eruit te kunnen halen. In Google Analytics kun je al je webstatistieken verzamelen en bijhouden. Een tip: Zorg er dan wel voor dat je “e-commerce tracking” ingeschakeld hebt. Op die manier worden bij elke aankoop bepaalde data, zoals het bedrag, meegestuurd.

Waarschijnlijk ben je al bekend met Google Universal Analytics. Maar recent is hier ook een nieuwe versie van gekomen, namelijk Google Analytics 4. Wat verandert er in Google Analytics 4? Deze versie is nog beter geïntegreerd met Google Ads. Hierdoor wordt het maken van specifieke doelgroepen bij advertenties makkelijker. Bovendien worden je doelgroeplijsten automatisch geüpdatet en komt Google met nieuwe doelgroepsuggesties door middel van kunstmatige intelligentie. Het programma leert in de praktijk en wordt dus steeds slimmer, om jou beter te kunnen helpen! Google Universal Analytics verdwijnt nog niet, maar het is wel handig om je GA4 alvast in te richten. Zo kun je vast beginnen met data verzamelen en deze combineren met Universal Analytics.

Google heeft aangekondigd dat je vanaf 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties meer kunt maken. Maar wat houdt dit precies in voor mijn advertenties? De uitgebreide tekstadvertenties worden nog wel weergegeven en je kunt nog steeds de prestaties bekijken, maar het is niet meer mogelijk om nieuwe aan te maken. Verwijder deze dan ook (nog) niet, omdat je dit dan niet meer kunt herstellen. Dat betekent dat je voor 30 juni 2022 over moet gaan op het maken van responsieve zoekadvertenties.

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen uitgebreide tekstadvertenties en responsieve zoekadvertenties? Bij de uitgebreide tekstadvertenties kun je zelf 3 koppen en 2 beschrijvingen toevoegen. Deze koppen en beschrijvingen zullen in precies die volgorde worden weergegeven als je hebt ingesteld. Bij responsieve zoekadvertenties kun je meer koppen (3 tot 15) en meer beschrijvingen (2 tot 4) toevoegen. Handig is dat Google zelf kijkt welke volgorde/combinaties van koppen en beschrijvingen het best werken. Dat is dan ook waarom Google kiest voor de responsieve zoekadvertenties: door de automatisering kun je blijven inspelen op het veranderende zoekgedrag van potentiële klanten.

Wat kun je doen? Maak of behoud je huidige uitgebreide tekstadvertentie en laat deze lopen naast een responsieve zoekadvertentie. Op die manier behoud je de controle over je advertentie met de uitgebreide tekstadvertentie, maar ga je mee in de ontwikkelingen van automatisering met een responsieve zoekadvertentie.

Hopelijk heb je iets aan onze SEA tips. Heb jij ondersteuning nodig bij het opzetten of onderhouden van jouw Google Ads campagnes? Avancé is Google partner gecertificeerd. Wij helpen je graag om meer bezoekers naar je website of webshop te trekken!

Deel en inspireer anderen