Blog
Een goede merkidentiteit ontwikkelen? Dit moet je weten!
Wat maakt jouw merk nu uniek en onderscheidend? Waarom doe je wat je doet? Mensen zijn op zoek naar wat je drijft en waar je voor staat. Om Jeff Bezos van Amazon aan te halen: “Je merkidentiteit is wat anderen over je zeggen als jij niet in de kamer bent”. Focus dus op wat mensen over je zeggen en niet alleen op dat wat je doet. Lees in dit blog alles over merkidentiteit ontwikkelen.
Een eigen identiteit. Iedereen heeft het. Want ieder mens is anders en heeft zijn eigen normen en waarden. Dat geldt ook voor merken en bedrijven. Dit heet de merkidentiteit, oftewel de corporate identity branding. Een goede merkidentiteit laat je merk spreken. Je merkidentiteit geeft vervolgens een gezicht aan je merk. Letterlijk, in de vorm van je visuele uitingen, zoals je logo, naam en huisstijl. Maar ook in de boodschap en de waarden die je als merk of bedrijf uit wilt dragen. Dit kan betrekking hebben op je onderscheidende positionering in de markt of de tone-of-voice die je gebruikt in je (web)teksten. We kunnen er kort over zijn: een eigen merkidentiteit ontwikkelen is ontzettend belangrijk. In dit blog vertellen wij je er alles over!
Het belang en de voordelen van een heldere merkidentiteit
Je corporate identity helpt je om jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrent. Het laat zien wie jij bent en waar jij voor staat. Zo kun jij opvallen in de markt. En dat wordt tegenwoordig steeds belangrijker, want de concurrentie op deze markt blijft toenemen. Maar een goede merkidentiteit ontwikkelen heeft nog meer voordelen:
- De merkidentiteit laat zien wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Dit kun je daarom zien als de communicatie met je (potentiële) klant. Het zijn de uitingen die zij zien. Vaak is dit voor deze mensen ook de eerste kennismaking met jouw merk of organisatie. Een eerste moment om je product of dienst aan de man te brengen.
- Het biedt meer houvast bij je branding en bij het creëren van je visuele uitingen, zoals een nieuwsbrief of social media posts. En denk hierbij ook aan je logo en huisstijl. Daarnaast is het ook fijn als fundament bij het positioneren van je merk.
- Medewerkers zijn de ambassadeurs van je organisatie. Het is belangrijk dat er een sterke merkidentiteit is, maar ook dat zij zich hierin herkennen. Dat zij begrijpen waar de organisatie voor staat. En het eens zijn met de kernwaarden. Op die manier wordt het voor hen ook makkelijker om dit uit te dragen.
- Ook kun je aan de hand van je identiteit toetsen of beslissingen die mogelijk genomen gaan worden wel bij je organisatie passen. Je kunt je dan afvragen: Als we dit plan doorvoeren, klopt dit dan met wie wij zijn en waar wij voor staan? Gaat dit niet in tegen onze waarden? Door hier rekening mee te houden, zorg je ervoor dat je waarden ook in lijn zijn met de (branding)strategie.
Waaruit bestaat de merkidentiteit?
Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat jouw onderscheidende kracht is, kun je gaan nadenken over hoe je gaat uitdragen wat je merk inhoudt. Zo geef je je merkidentiteit vorm. De visuele elementen die hier belangrijk bij zijn, zijn onder andere je logo, kleur, lettertype, en het gebruik van beelden als fotografie en video’s. Maar je identiteit komt ook tot uiting in je slogan, in de teksten op je website en in de tone-of-voice van je uitingen.
Met name het logo speelt een rol bij het ontwikkelen van de merkidentiteit. Deze moet jouw merkwaarde uitstralen. Het liefst zo duidelijk mogelijk en makkelijk te onthouden. En, net als de merkidentiteit in het algemeen, moet het herkenbaar zijn voor je medewerkers en de klant. Je kunt je logo uitbreiden door een pay-off toe te voegen. Deze zin vat samen wat jouw belofte is en vormt de rode draad in je uitingen. Zo communiceer je niet alleen je naam en huisstijl, maar ook waar je bedrijf voor staat.
Waar moet jouw merkidentiteit aan voldoen?
Een goede merkidentiteit communiceert jouw onderscheidende kernwaarden naar de markt. Maar wat maakt een merkidentiteit nou “goed”? Om te beginnen is het belangrijk dat de merkidentiteit consistent en herkenbaar is. Zowel voor je medewerkers als voor je (potentiële) klant. Het vertelt die laatste groep namelijk wat zij van jouw product of dienst kunnen verwachten. Naast herkenbaarheid is het belangrijk dat mensen zich kunnen identificeren met jouw merk. En zich hierbij aan willen sluiten. Met een heldere identiteit of bedrijfsverhaal laat jij dus zien wat jou drijft en wat je meerwaarde is voor anderen. Dat is uiteindelijk waar klanten voor kiezen!
Onze werkwijze bij een merkidentiteit ontwikkelen
Wat maakt jouw merk of bedrijf bijzonder? Wat is je passie? Waarom doe jij wat je doet? Dat zoeken we eerst samen uit. Wanneer we dit helder voor ogen hebben, kunnen we aan de slag gaan met de rest. Het is tijd om aan de buitenwereld te laten zien wie jij bent! Zo kunnen we zorgen dat jij jouw (nieuwe) merkidentiteit uit kunt dragen met een passende huisstijl. Ook kun je door ons een logo laten ontwerpen dat jouw waarden uitdraagt. Naast de visuele elementen kun je ons ook inschakelen om te helpen bij de (her)positionering van je merk. Zo zetten we jouw organisatie sterk in de markt! Wil jij ook aan de slag met jouw merkidentiteit? Daar helpt Avancé je graag bij! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op