Blog
Wat zijn de nieuwe regels voor webshops en online verkopen?
Ben je eigenaar van een webshop? Let dan even goed op! Vanaf 28 mei 2022 zijn namelijk de regels voor online verkopen via een webshop, social media en andere online verkoopplatformen aangepast. Je krijgt te maken met nieuwe regels en een informatieplicht voor bijvoorbeeld reviews en kortingen. Waarom? De nieuwe regels worden ingezet om consumenten online beter te beschermen. Deze komen voort uit aangescherpte Europese richtlijnen en ook de Nederlandse wetgeving wordt hierop aangepast. En nu vraag je je natuurlijk af: wat zijn deze regels precies en wat betekent dit voor mij? In dit blog praat Avancé je graag bij over de nieuwe regels voor webshops en wat je moet doen om hieraan te voldoen.
Nieuwe regels voor webshop reviews
Veel bedrijven zijn na de verkoop van hun producten of diensten bezig met het verzamelen van reviews. Want klantbeoordelingen staan voor sociale bewijskracht. En dat is een goede manier om potentiële nieuwe klanten te overtuigen om voor jou te kiezen. Dit heet review marketing. Hiervoor geldt nu een informatieplicht. Je moet op je website vermelden hoe jij controleert dat de geschreven reviews van echte klanten zijn. Dus van klanten die jouw product echt hebben gekocht en gebruikt. Verder moet je ook vermelden of je alle positieve en negatieve recensies van producten verwerkt. En daarnaast of er sprake is van sponsoring en of je betaalt voor beoordelingen. Tot slot mag je op social media geen valse klantbeoordelingen weergeven, zoals in jouw opdracht gegeven likes. Het voordeel van deze uitgebreidere informatieplicht: consumenten kunnen op basis hiervan zelf beter beoordelen of de reviews eerlijk zijn, en van daaruit een weloverwogen keuze maken om een product wel of niet aan te schaffen.
Meer duidelijkheid over korting op producten
Ook de regels voor het tonen van kortingen worden aangescherpt. Je kent het misschien wel: voor bepaalde actieweken zoals Black Friday of Singles Day krijg je advertenties met hele hoge kortingen. Al kloppen de ‘oorspronkelijke’ prijzen niet altijd. Dat mag vanaf 28 mei niet meer. Een webshop mag geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van de korting. Als je wil adverteren met een van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie voor dat artikel gebruikte. Je mag in je webshop wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.
Een persoonlijk aanbod
Sommige webshops geven klanten een gepersonaliseerd aanbod op producten of diensten. Bijvoorbeeld op basis van aankoopgeschiedenis, recente zoekopdrachten, woonplaats of andere kenmerken. Maak jij hier gebruik van? Dan ben je verplicht om je klant hierover te informeren. Dat kan met een pop-up of een melding op de betaalpagina, waarin je dit duidelijk maakt. Wees dus open over je aanbod.
Het aanbieden van gratis online diensten
Bied je ‘gratis’ digitale diensten aan? En moeten je consumenten daarvoor persoonlijke gegevens opgeven? Dan ben je verplicht om meer informatie te geven over hoe lang zij aan de dienst vastzitten. Maar ook hoe klanten zich weer kunnen uitschrijven. Klanten krijgen namelijk het recht om binnen 14 dagen (zonder reden) de gratis online dienst op te zeggen. Zegt je klant op? Dan ben jij als aanbieder verplicht om de verwerking van de klantgegevens meteen te stoppen en de verzamelde gegevens te wissen.
Nieuwe regels voor webshops en andere online markplaatsen en vergelijkingssites
Voor zowel online marketplaces als vergelijkingssites geldt nu een uitgebreidere informatieplicht. Op online markplaatsen kunnen klanten producten kopen van jou, maar ook van andere, externe leveranciers. Denk maar aan bol.com. Bij de nieuwe regels geldt: jij moet jouw klanten laten weten van wie zij het product of de dienst afnemen. Van jouzelf of van een andere partij. Daarnaast moet je aangeven of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden. Dit moet duidelijk zijn voordat zij de aankoop doen, dus vermeldt dit duidelijk op bijvoorbeeld de betaalpagina. Naast de informatieplicht heb je ook een onderzoeksplicht. Als eigenaar van een online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die producten of diensten aanbieden op jouw marktplaats. Laat jij anderen producten of diensten aanbieden in jouw webshop? Ook dan ben je een online marktplaats en dan moet je rekening houden met de bovenstaande regels.
Heb je een vergelijkingssite? Onder vergelijkingssites worden de websites verstaan waarop consumenten producten of diensten met elkaar kunnen vergelijken. Om te voldoen aan de nieuwe regels moet je je klanten van te voren laten weten welke elementen het uiteindelijke zoekresultaat bepalen. Het gaat er dus om dat je transparant bent. Ook wanneer bedrijven bijvoorbeeld betalen voor een hogere plek in jouw zoekresultaten. Deze informatie moet duidelijk zijn vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont en dus ongeacht of de bezoeker wat koopt.
Hulp of advies voor jouw webshop nodig?
Heb je hulp of advies nodig over de nieuwe regels op jouw webshop? Neem dan gerust contact met ons op.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
We kijken graag met je mee en zoeken uit wat de situatie voor jouw webshop of online platform is! Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op