Blog

Aan de slag met Google Analytics 4! Wat verandert er allemaal?

Aan de slag met Google Analytics 4! Wat verandert er allemaal?

2022 wordt een jaar van ontwikkelingen en veranderingen bij Google. Zo hebben zij hun Google Analytics 4 al op de markt gebracht, en introduceren zij de Consent Mode. Ook Google Ads wordt onder handen genomen. Wij vertellen je graag wat er precies verandert en wat jij kunt doen om bij te blijven!

Misschien heb je er al over gehoord: Google heeft het nieuwe analyseplatform Google Analytics 4 ontworpen. Dit is een opvolger van Google Universal Analytics. Het is nu al mogelijk om je website te voorzien van Google Analytics 4! Maar je vraagt je misschien af: Waarom zou ik overstappen op Google Analytics 4?

Volgens Google is het huidige Google Universal Analytics onvoldoende bestand voor de toekomst. Dat komt doordat er veel gaat veranderen op het gebied van privacy. Er komen nieuwe regels en instellingen voor cookies. Een gebruiker moet bij het bezoeken van een website aangeven of er wel of geen cookies geplaatst mogen worden. Op basis hiervan wordt gekeken of, en zo ja welke, gegevens gedeeld mogen worden met Google Analytics en Google Ads. Mensen geven waarschijnlijk minder vaak akkoord op cookies, en daardoor is het mogelijk dat je veel minder data kunt verzamelen dan voorheen.

Voor alle websites die deze nieuwe cookie-instellingen hebben, kan er een speciale Google Consent Mode worden geïmplementeerd. Heb je deze mode in je website? Dan kunnen er anoniem gegevens naar Google Analytics en Google Ads. worden gestuurd. Zo verlies je geen data en worden conversies nog bijgehouden, zelfs ondanks de beperkingen door cookies. Maar let op, dit kan alleen bij Google Analytics 4 en niet bij Google Universal Analytics! Wil je voorbereid zijn en niet het risico lopen om data te verliezen? Stel Google Analytics 4 dan vast in!

In 2022 breidt Google uit met Google Analytics 4. Deze is onder de motorkap toch heel anders dan Universal Analytics. Om die reden kun je je huidige data niet meenemen naar de GA4 versie.

Om alvast data te verzamelen voor in de toekomst, en om geen data te verliezen, is het handig om je account vast in te stellen. Deze kun je voorlopig laten lopen naast je huidige Universal Analytics. Wacht hier daarom niet te lang mee! Door je GA4 al te laten draaien ben je goed voorbereid, kun je al gebruik maken van de nieuwste functies en houd je metingen bij naast je huidige metingen.

Er zijn een aantal verschillen in de manier waarop data verzameld wordt in Google Analytics 4 en Universal Analytics. Zo worden bij UA juist het aantal sessies gemeten. Dat houdt in dat het wordt gemeten wanneer een gebruiker op een website komt en doorklikt naar verschillende pagina’s. In GA4 is dit meer inhoudelijk en uitgebreider. Hier gaat het om het meten van gebeurtenissen. Om de gebruikersinteracties, het gedrag dat zij laten zien op een website. Bijvoorbeeld het klikken op een button of een filmpje. Dit geeft veel meer informatie over wat een gebruiker precies bekijkt en aanklikt.

Echter, de data in GA4 wordt verzameld met Artificial Intelligence en Machine Learning. Door Machine Learning worden de gebeurtenissen automatisch herkend. Op basis hiervan kan gedrag van een gebruiker herkend worden op verschillende pagina’s, maar dan zonder de gebruiker echt te kennen. Dit is in lijn met de nieuwe Consent Mode; het gaat erom wat de gebruiker op een website doet, in plaats van wie de gebruiker precies is. Dit kan Google Universal Analytics niet en zo kunnen gegevens verloren gaan. Dat is dus nog een goede reden om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4.

De wetten voor cookies en privacy veranderen… Gebruikers moeten in de toekomst altijd uitdrukkelijk toestemming geven om cookies te plaatsen. De kans is groot dat zij cookies minder vaak accepteren. En dat kan leiden tot het verlies van data. Vanaf juni 2022 komt Google daarom met een oplossing: de Consent Mode. Dit houdt in dat de gebruiker kiest voor wel of geen cookies. Heb je de mode in je website, dan kunnen er anoniem gegevens naar Google Analytics en Google Ads worden gestuurd. Hiermee wil Google ervoor zorgen dat je als website-eigenaar rekening houdt met de cookie-instellingen van je bezoekers. Maar dat je wel nog steeds websitebezoek en conversies kunt meten van Google Ads en Google Analytics. Het voordeel voor de gebruiker? Hij blijft anoniem en zijn privacy wordt gewaarborgd. Alleen zijn gedrag wordt gemeten, maar niet wie hij precies is. Het voordeel voor website- en webshopeigenaren? Je meet nog steeds gebeurtenissen en conversies, maar met respect voor de privacy van de gebruiker.

Let op: de Consent Mode is alleen te gebruiken in Google Analytics 4 (vanaf juni 2022) en niet in Universal Analytics. De Consent Mode is al beschikbaar voor Google Ads.

Stap 1: Richt zo snel mogelijk jouw Google Analytics 4 account in. Zo ben je klaar voor de nieuwe cookie-instellingen, verzamel je alvast data voor de toekomst en heb je nieuwe functionaliteiten. Dit kunnen wij voor jouw website instellen! We zorgen ervoor dat jij klaar bent voor de nieuwe ontwikkelingen.

Stap 2: Zorg dat de Consent Mode ingericht wordt in je website of webshop. Dit kun je het best tijdig geregeld hebben, voordat het verplicht wordt. Zo ben je klaar voor de veranderingen op het gebied van cookies en privacy. Het is daarom verstandig om deze vast klaar te hebben staan, ook als hij nog niet op actief staat. Ook dit kunnen wij voor jouw website verzorgen!

Met de overgang op Google Analytics 4 verandert ook de weergave in Google Data Studio. Er wordt namelijk andere informatie gemeten dan in Universal Analytics. Jouw Google Data Studio kan door ons ingericht worden met de nieuwe GA4 weergave naast je UA weergave. Wel is het natuurlijk belangrijk om eerst GA4 goed werkend te hebben en om hiermee data verzameld te hebben. Als GA4 gegevens heeft verzameld, dan pas kunnen we aan de slag met het inrichten van Data Studio. Een klusje voor in de toekomst.

De Google Consent Mode is al beschikbaar voor metingen in Google Ads. Wanneer je de mode in je website hebt geïmplementeerd, kunnen er anoniem gegevens naar Google Ads worden gestuurd. Goed om deze mode dus nu al in je website op te nemen, want dit komt ten goede aan je advertenties en de data die je verzameld.

Google heeft aangekondigd dat je vanaf 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties meer kunt maken in Google Ads. Je bestaande uitgebreide tekstadvertenties worden nog wel weergegeven en je kunt de prestaties nog bekijken, maar het is niet meer mogelijk om nieuwe aan te maken. Dat betekent dat je voor 30 juni 2022 over moet gaan op het maken van responsieve zoekadvertenties.

Bij de uitgebreide tekstadvertenties kun je zelf 3 koppen en 2 beschrijvingen toevoegen. Deze koppen en beschrijvingen zullen in precies die volgorde worden weergegeven als je hebt ingesteld. Bij responsieve zoekadvertenties kun je meer koppen (3 tot 15) en meer beschrijvingen (2 tot 4) toevoegen. Handig is dat Google zelf kijkt welke volgorde/combinaties van koppen en beschrijvingen het best werkt. Dat is dan ook waarom Google kiest voor de responsieve zoekadvertenties: door de automatisering kun je blijven inspelen op het veranderende zoekgedrag van potentiële klanten.

Wat kun je doen? Maak of behoud je huidige uitgebreide tekstadvertentie en laat deze lopen naast een responsieve zoekadvertentie. Op die manier behoud je de controle over je advertentie met de uitgebreide tekstadvertentie, maar ga je mee in de ontwikkelingen van automatisering met een responsieve zoekadvertentie.

Tip: Verwijder je uitgebreide tekstadvertenties (nog) niet, want je kunt dit dan niet meer herstellen.

Wil jij dat jouw website of webshop helemaal up-to-date is voor Google Analytics 4 en de Google Consent Mode? Of heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op. Wij zorgen er graag voor dat jij geen belangrijke data mist en dat je klaar bent voor de nieuwe cookie-instellingen!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen