Blog

DMARC: essentieel voor E-mailbeveiliging in 2024

DMARC: essentieel voor E-mailbeveiliging in 2024

E-mailmarketeers opgelet! Vanaf februari 2024 worden de DMARC beveiligingsmaatregelen voor het verzenden van E-mails aangescherpt door Gmail (Google) en Yahoo. Omdat vooral Gmail een grote speler is in het e-maillandschap, is het de hoogste tijd om je E-mailmarketing eens goed te bekijken!

Al bijna 10 jaar zijn de afkortingen SPF, DKIM en DMARC dé standaarden voor E-mailbeveiliging. Deze drie worden vanaf februari vereist wanneer je groot verzender bent: meer dan 5000 e-mails per dag. Stuur je dus ongeveer 150.000 E-mails, denk aan nieuwsbrieven, of meer op maandbasis, dan val je in die categorie. Verstuur je minder? Dan zijn Gmail en Yahoo weliswaar milder, maar nog steeds zul je SPF óf DKIM in combinatie met DMARC moeten instellen. 

Om goed uit te leggen wat SPF, DKIM en DMARC inhouden, moet je een E-mail zien als een normale brief. Wanneer je een fysieke brief in een envelop verstuurt, draag je als afzender de verantwoordelijkheid voor zowel de inhoud als de adressering op de envelop. Deze adressering gidst de postbode naar de juiste bestemming. Dit proces zit digitaal in E-mailverzending, hoewel dit samen gaat met veiligheidsuitdagingen die vaak voorkomen in de online wereld.

Om de ‘digitale envelop’ te beveiligen, is het SPF-protocol ontwikkeld. SPF staat voor ‘Sender Policy Framework’. Dit protocol geeft aan wie namens jou of jouw bedrijf mogen E-mailen. Op de digitale versie van de brief, vind je DKIM, wat fungeert als een digitale handtekening. DKIM staat voor ‘DomainKeys Identified Mail’. Met DMARC, ‘Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance’, kun je vervolgens richtlijnen opstellen voor hoe te handelen als een E-mail niet voldoet aan de SPF- of DKIM-normen.  

Het is dus heel belangrijk om DMARC te gebruiken. DMARC helpt om te voorkomen dat anderen jouw E-mailadres gebruiken om spam of nepmails te versturen. En dat is straks dus nog belangrijker voor E-maildiensten als Gmail en Yahoo. Veel bedrijven in Nederland moeten hier nog aan werken. Als jouw bedrijf nog niet goed beschermd is met DMARC, is het slim om daar snel iets aan te doen. Dit helpt niet alleen in de toekomst, maar ook nu al!

Deel en inspireer anderen