Blog
Het verschil tussen Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager
Google Analytics, Google Tag Manager, of toch Google Search Console… Heb jij soms ook moeite om alle verschillende Google tools te onderscheiden? Dat snappen wij heel goed. Toch komen al deze tools goed van pas als jij eigenaar bent van een website of webshop. Maar de vraag is natuurlijk: wat is het verschil precies? En wat kan ik ermee? In dit blog vertelt Avancé je graag wat het verschil is tussen Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager. En natuurlijk hoe jij deze tools kunt gebruiken.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een handige, gratis tool van Google. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van websitebezoekers die al op jouw website zijn beland. Je kunt ontzettend veel meten en bijhouden. Het geeft het antwoord op vragen als: Hoe komen bezoekers op je website? Wat doen ze en waar klikken ze op? Hoelang blijven ze? Waar verlaten ze je website? Met Analytics meet je precies wat er gebeurt. Super handig voor iedereen met een website of webshop, maar ook voor online marketeers! Want ook hiervoor geldt; meten is weten.
Nieuw: Google Analytics 4
Afgelopen jaar introduceerde Google het nieuwe analyseplatform Google Analytics 4. Dit is een opvolger van Google Universal Analytics. Er zijn een hoop verschillen tussen Google Analytics 4 en Google Universal Analytics. Wil jij weten wat er anders is en waarom het belangrijk is dat je nu alvast jouw GA4 instelt? Je leest in het dit blog over Google Analytics 4.
Wat is Google Search Console?
Ook Google Search Console is een interessante tool die je gratis kunt gebruiken. Deze is misschien niet zozeer praktisch voor jou als website eigenaar, maar zeker wel voor je webmaster. Search Console is handig voor een analyse van je website. En dan vooral om te kijken hoe deze er technisch voor staat. De tool controleert je website en geeft fouten en aanbevelingen om deze te verbeteren. Zo worden de zoekresultaten van jouw website of webshop in Google meetbaar en kun je de vindbaarheid van jouw website verbeteren.
Wat kan ik met Google Search Console?
Met Google Search Console (GSC) kun je een heleboel, en het is allemaal gericht op het verbeteren van de vindbaarheid en prestaties van je website. Bij het openen van GSC zie je gelijk een overzicht met wat basisgegevens. Je ziet onder andere hoeveel klikken van online zoekopdrachten af komen en of jouw website pagina’s heeft die niet goed door de zoekmachine geïndexeerd worden. Vanuit dit overzicht kun je doorklikken naar meer gedetailleerde rapporten en functies.
We zetten nog meer functionaliteiten voor je op een rijtje:
- Prestaties
Bij het tabje Prestaties zie je hoeveel klikken en vertoningen je website in een bepaalde periode had. Ook krijg je een overzicht via welke zoekopdrachten gebruikers (het vaakst) op jouw website uitkomen. Waarom is dit handig? Omdat je met deze informatie gericht content kunt schrijven op basis van deze zoekopdrachten. Door aan te sluiten bij de zoekopdrachten van bezoekers maak je jouw website relevanter voor hen!
- Sitemap
Je kunt een Sitemap indienen voor je website. Dit is een soort kaart, een inhoudsopgave, van alle pagina’s die jouw website bevat. Door een sitemap te genereren kan Google je website en bijbehorende pagina’s makkelijker begrijpen. Zo ziet het hoe de website eruit ziet en welke pagina’s indexering nodig hebben.
- URL-inspectie
Je kunt per URL checken of hij opgenomen is, of hij geïndexeerd wordt in de zoekmachines. Dat betekent: Is hij te vinden voor bezoekers in Google? En super handig: als hij niet gevonden wordt, dan kun je direct een indexering voor de betreffende URL aanvragen, zodat hij wel wordt opgenomen. Want als de zoekmachine hem niet kan vinden, dan kan de bezoeker hem ook niet vinden.
- Dekking
Hier kun je zien waar er eventueel fouten zitten in je pagina’s en URL’s. Dit kan variëren; van een pagina 404, een serverfout, tot fouten met het omleiden van pagina’s. Met de URL-inspectie tool vind je waar het probleem precies zit. Op basis van deze fouten kun je verder gaan analyseren en kijken hoe je het kunt oplossen.
- Verwijderingen
Soms kan het voorkomen dat je een pagina wil verwijderen uit de zoekresultaten van Google. Bijvoorbeeld wanneer je pagina’s hebt met dubbele content. Dubbele content, oftewel meerdere pagina’s met dezelfde tekst, wordt door Google niet gewaardeerd. Het kan daarom beter zijn om deze te laten verwijderen. Hiervoor kun je een verwijderverzoek indienen om de URL eruit te laten halen.
- Paginafunctionaliteit
Bij paginafunctionaliteit vind je de site-vitaliteit van je website voor desktop en mobiel. Zijn er bijvoorbeeld problemen met mislukte URL’s? En hoe is het gebruiksgemak per device? Is de mobiele versie wel responsive? problemen. Bij de site-vitaliteit en gebruiksgemak op mobiel worden er details van problemen gegeven. Je ziet precies om welke pagina het gaat en wat het probleem is, , zodat dit verbeterd kan worden.
- Broodkruimels, producten en reviewfragmenten
Deze drie punten gaan over gestructureerde data. Dat zijn de gegevens waarmee een pagina’s wordt verrijkt om Google meer te vertellen over wat er op de pagina staat. De punten komen dus ten goede aan de vindbaarheid van je pagina’s. Deze drie tools geven aan of de gegevens genoeg aanwezig zijn om goed gevonden te worden door Google, en natuurlijk door de bezoeker.
- Broodkruimels: dit is het ‘pad’ naar de betreffende pagina, bijvoorbeeld “home > categorie > product”.
- Producten: de titel, prijs, beschrijving, afbeelding, etc. die horen bij het product.
- Reviewfragmenten: hier wordt vermeld hoeveel reviews er over jou zijn geschreven en wat het gemiddelde cijfer is.
Geeft Google Search Console aan dat er fouten of waarschuwingen zijn? Dan kun je deze pagina’s onderzoeken en de fouten oplossen. Hiermee kun je de vindbaarheid van je website verbeteren en goed gevonden worden in Google.
- Links
Wil je meer weten over jouw linkprofiel? Over hoeveel externe links er naar jouw website verwijzen, en welke interne links je gebruikt? Dat zie je onder het kopje Links. Bij de externe links zie je welke websites naar jou linken, hoeveel dit er precies zijn en welke ankerteksten het meest worden gebruikt. Informatie over je externe links en ankerteksten is handig, omdat deze belangrijk zijn voor SEO. Bij de interne links check je naar welke pagina’s je het meest linkt vanaf andere plaatsen op je website. Je wil natuurlijk dat de belangrijkste pagina’s binnen je site de meeste interne links krijgen. Op die manier snapt Google namelijk ook dat deze belangrijk zijn. Daarom is het goed om dit met regelmaat even te controleren, en te kijken of het lijstje klopt met jouw meest relevante pagina’s.
Google Analytics en Google Search Console koppelen
Kortom, Google Search Console is een hele waardevolle tool om jouw website of webshop zo goed mogelijk te laten presteren. Maar om dit alles nog beter te kunnen monitoren kun je Google Search Console koppelen met Google Analytics. Het voordeel van deze koppeling? Je integreert alle informatie van beide tools. Met de data over bezoekersgedrag van GA en de data over vindbaarheid van GSC heb je toegang tot nog meer belangrijke informatie!
Wat is Google Tag Manager?
Nog zo’n tool van Google. Maar wat kun je met Google Tag Manager? Hier kun je eigenlijk alles meten wat je wil meten. Je kunt custom tracking opzetten. Je hoeft hiervoor geen HTML-code op je website te plaatsen, maar kan via GTM makkelijk trackingcodes in je website opnemen. Met custom tracking kun je zelf op maat de doelen en conversies instellen die jij wil meten. Denk bijvoorbeeld aan: het aanmelden voor een nieuwsbrief, contact opnemen of het doen van een aankoop in de webshop. Hier kun je dan een ‘tag’ aan hangen, zodat deze worden gemeten. Dat kun je ook doen voor Google Ads, Facebook of LinkedIn.
Wat is het voordeel van Google Tag Manager?
In Google Tag Manager kun je dus alles opnemen wat jij wil meten. Het is super overzichtelijk. Alle tracking codes worden bewaard in een container. Je hebt alle gebeurtenissen die je meet op één plek. En het handige is: het gebeurt niet met HTML, dus je hebt er geen programmeur of developer voor nodig. Je hoeft alleen eenmalig de GTM code op elke pagina van je website te plaatsen. Daarna is het handig om Google Tag Manager te koppelen met Google Analytics. Door de koppeling te maken, kun je alle gebeurtenissen/tags die je wil meten bijhouden in Google Analytics.
Een ander voordeel van Tag Manager is dat het een Test tool heeft en de geschiedenis van wat je doet op je website bijhoudt. Zo kun je in GTM eerst testen of je de trackingcodes goed hebt ingesteld en of deze op het goede moment getriggerd worden. Heb je het getest en gaat dit goed? Dan kun je de trackingcodes op je website plaatsen!
Google Analytics, Google Search Console en Google Tag Manager: het verschil in het kort
Deze drie Google tools zijn heel verschillend en werken onafhankelijk van elkaar. Ze bieden verschillende soorten gegevens met hun eigen doeleinden. Maar wanneer je ze (in combinatie) gebruikt, krijg je veel waardevolle info over hoe jouw website in zijn geheel functioneert en wat je kunt verbeteren.
- Google Analytics gebruik je voor data over het gebruikersgedrag op de website, bijvoorbeeld welke pagina’s ze bekijken en hoe lang.
- Google Search Console helpt je om je te website verbeteren. Je kunt fouten oplossen en werken aan de vindbaarheid / SEO van de site.
- Met Google Tag Manager kun je de door jou gewenste variabelen en doelen meten.
Jouw website prestaties meten met GA, GSC en GTM?
Dat was een hoop informatie. Hopelijk is het verschil tussen Google Analytics, Google Search Console en Google Tag manager nu wat duidelijker. Een lang verhaal kort: bij elkaar geven deze drie Google tools een algemeen beeld van jouw website en de prestaties. En hoe handig is het dat deze aan elkaar gekoppeld kunnen worden voor een optimale meting. Heb je nog vragen over het meten van prestaties met deze tools? Of wil jij jouw website optimaliseren en zorgen dat alles goed gemeten wordt? Neem dan gerust eens contact met ons op!
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op