Blog
Verbonden blijven met collega’s, hoe doe je dat op afstand?
Het is een vreemd jaar: 2020. Het jaar waarin het Coronavirus de wereld bedwingt. We dragen mondkapjes, kunnen niet even op visite, vieren vakantie in eigen land en we werken massaal thuis. Alles om fysiek contact met anderen te vermijden. Maar het werkende leven gaat voor veel mensen gewoon door, weliswaar op afstand. Het houden van contact en goede communicatie is en blijft daarbij ontzettend belangrijk om alles op rolletjes te laten verlopen. Als online communicatiebureau zijn we bij Avancé niet alleen gericht op externe communicatie, maar vinden we ook onze interne communicatie heel belangrijk. Maar hoe kun je zoiets het beste managen, en verbonden blijven met collega’s en klanten? Daar geven we je graag een paar tips en tools voor!
Houd de communicatie centraal
Allereerst is het voor zowel interne als externe communicatie handig om informatie voor alle collega’s op een centrale plek te hebben. Interne communicatie speelt een grote rol bij het (goed) uitvoeren van taken. Doe dit daarom ook regelmatig! Plan bijvoorbeeld een half uur per dag in om met het hele team de planning en lopende zaken te bespreken. Op die manier blijf je onderling goed communiceren en krijgt iedereen mee wat er speelt.
Zo werken wij voor onze interne communicatie op afstand met het programma Discord. Hierin kan contact worden gehouden via de chat, maar is het ook mogelijk om live met elkaar te praten. Ook Microsoft Teams is een geschikt programma om onderling contact met elkaar te houden.
Maak van je collega’s de ambassadeurs van je bedrijf
Daarnaast zijn er handige tools en programma’s die jou en je collega’s kunnen helpen bij de externe communicatie van het bedrijf. Er bestaan namelijk handige platformen waarin je dit goed kunt organiseren. Bijvoorbeeld om berichten voor je social media overzichtelijk te houden of om ideeën hiervoor op te doen. Het bedenken van ideeën voor blogs of social media content is en blijft namelijk voor velen een uitdaging. Wat leuks bedenken voor de eerste 5 berichten zal waarschijnlijk wel lukken, maar daarna kan het lastiger worden om steeds iets nieuws te bedenken.
Maak dan van je collega’s de ambassadeurs van je bedrijf! Het gebruik van een contentkalender, bijvoorbeeld via Podio, helpt om je collega’s bij de socials te betrekken! Gebruik de wijsheid van je team en laat hen interessante content aanleveren om via de kanalen te delen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe inzichten en trends, projecten waar zij mee bezig zijn of die net succesvol zijn afgerond. Hiermee deel je kennis over verschillende onderwerpen binnen jouw vak. Op deze manier laat je je collega’s meedenken, geef je hen wat extra credits, én heb je natuurlijk zelf weer nieuwe input om te delen.
Een andere tool om je social media input centraal en geordend te houden, is Later.com. Deze tool kan worden gebruikt om een overzicht te maken van berichten die op de planning staan. Zo houd je inzicht in welke berichten je op welke kanalen wil gaan plaatsen. Bovendien is het met deze tool mogelijk om je berichten van te voren op een bepaalde dag en tijd in te plannen, zodat je daar geen omkijken meer naar hebt.
Ook bij Avancé hebben we een contentkalender gemaakt, waar iedereen ideeën voor content aan toe kan voegen. Dit is eigenlijk een grote jaarkalender, waarin iedereen per dag contentsuggesties kan plaatsen. Hierdoor is er één centrale plek om samen met collega’s informatie en inspiratie voor content te ordenen.
Verbonden blijven: aan de slag met je socials
Juist in deze gekke tijd is het belangrijk om online actief en onder de aandacht te blijven bij (potentiële) klanten. Heb je hulp nodig bij social media marketing? Bijvoorbeeld bij het bedenken van content of een strategie, of bij het onderhouden van de social media kanalen van je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!