Blog
Afbeeldingen SEO-proof maken doe je zo!
Eén beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Wist je dat mensen steeds vaker zoeken op afbeeldingen in Google? Goed beeldmateriaal is daarom een musthave voor iedere website. Hiermee communiceer je je boodschap snel en eenvoudig aan het publiek. Laat dus ook je mooie beeld- en fotomateriaal goed online voor je werken. Het is namelijk niet alleen belangrijk om je tekst SEO te optimaliseren, ook de afbeeldingen die je op je website gebruikt moeten SEO-proof zijn. Op die manier dragen deze ook bij aan het verbeteren van je online vindbaarheid! Maar hoe doe je dat, afbeeldingen optimaliseren voor SEO? En waar moet je op letten als je foto’s toevoegt aan je CMS?
Avancé geeft je 5 handige tips om meer SEO winst uit je afbeeldingen te halen!
1. Geef afbeeldingen een passende naam
Het is belangrijk om je afbeeldingen een SEO vriendelijke bestandsnaam te geven. Geen naam als JPEG114, maar een beschrijvende naam die past bij het onderwerp van de afbeelding en de tekst. Het is handig om hierbij ook het focus-zoekwoord als eerste woord in de titel te gebruiken. Met een passende bestandsnaam maak je het voor zoekmachines als Google makkelijker om de afbeelding te begrijpen, en kan Google mede aan de hand van de afbeelding bepalen of jij relevant bent om te tonen.
2. Alt-tekst toevoegen aan afbeeldingen
Wanneer je bezig bent met de afbeeldingen in je CMS te plaatsen, is het slim om deze gelijk van een Alt-tekst te voorzien. Met de Alt-tekst, oftewel alternatieve tekst, omschrijf je de inhoud van de afbeelding. Deze tekst zie je bijvoorbeeld wanneer een pagina de afbeelding niet kan laden of wanneer je met de muis over de afbeelding gaat. Ook voor je vindbaarheid in Google is een relevante Alt-tekst handig, zodat deze ook kan indiceren waarover jouw afbeelding gaat. Dit kan helpen om je een betere SEO positie te geven. Kleine moeite, groot plezier!
3. Verklein je bestand
Zorg ervoor dat je afbeelding goed gecomprimeerd is. Een afbeelding die te groot en zwaar is vertraagt je website, doordat deze een lange laadtijd hebben. Niet erg gebruiksvriendelijk en ook Google beoordeelt dit minder goed. Wat je hieraan kunt doen is met een tool de afbeelding verkleinen. Dit verkleint je bestand en zorgt er tegelijkertijd voor dat de kwaliteit hetzelfde blijft. Een fijne en makkelijke tool om hiervoor te gebruiken is TinyPNG. Je kunt de snelheid van de website testen met PageSpeed. Deze tool analyseert de content van je website en geeft je suggesties en tips om je site sneller te maken. Zo weet je snel hoe jouw website ervoor staat en wat nog verbeterd kan worden.
4. Gebruik een modern afbeeldingsformaat
Een andere manier om de laadtijden van je website te verbeteren, is het gebruik maken van het WebP bestandstype. Dit bestandsformaat is speciaal door Google gemaakt voor het web, en is een alternatief voor .png, .jpg en .gif. Om de paginagrootte van de webpagina te beperken en de gebruikerservaring op mobiele telefoons te verbeteren, heeft Google een nieuw afbeeldingsformaat geïntroduceerd genaamd WebP. Dit bestandstype is een alternatief voor JPG, PNG en GIF bestanden. Het heeft dezelfde kwaliteit, maar de bestanden zijn kleiner, waardoor ze een stuk sneller inladen via het netwerk.
Het voordeel van WebP is dus dat je zonder kwaliteitsverlies je afbeeldingen kunt comprimeren. Hierdoor zullen de afbeeldingen in jouw website een stuk kleiner zijn. Voor welke beelden gebruik je dan WebP? Wanneer je een echte, realistische foto op je site plaatst, gebruik dan het WebP bestandstype. Iedere moderne browser ondersteunt inmiddels het WebP formaat, zie voor meer info: https://caniuse.com/?search=webp
Wil je een illustratie plaatsen, zoals een tekening of een logo van je bedrijf? Dan kun je beter een .svg of ander vector bestand gebruiken. Vector bestanden schalen namelijk netjes mee met de grootte van het beeldscherm, en dat voorkomt dat een afbeelding er uitgerekt uit kan komen te zien. Op ieder beeldformaat is de afbeelding dan even scherp, maar ook even klein qua bestandsgrootte!
Het gebruiken van het juiste bestandstype zorgt ervoor dat je website sneller laadt, wat goed is voor zowel je SEO, als de gebruiks- en mobielvriendelijkheid!
5. Wees uniek
Houd er rekening mee dat je niet zomaar beeldmateriaal van het internet haalt. Wees je bewust van copyright regels en plaats geen foto’s op je website waar jij geen rechten over hebt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld stockfoto’s gebruiken van websites als Pixabay of Pexels. Maar het allerleukste is natuurlijk het gebruiken van je eigen afbeeldingen. Zo geef je jouw website een persoonlijke touch én weet je zeker dat je uniek bent!
Zelf aan de slag met SEO voor afbeeldingen
Is het jou al gelukt om je afbeeldingen SEO-proof te maken? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van het beeldmateriaal op je website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!