Blog

De technische kant van SEO

De technische kant van SEO

Bij zoekmachine optimalisatie denk je misschien al snel aan linkbuilding en het schrijven van content op basis van de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. In eerdere blogs hebben enkele van mijn collega’s al over gesproken over het behalen van een hoge positie in Google. Hoogste tijd om ook eens de technische kant van SEO te belichten!

Simpel gezegd houdt technische SEO in; de techniek van je website zodanig optimaliseren dat dit resulteert in hogere posities in de zoekresultaten van Google. Door hier genoeg aandacht aan te besteden zorg je voor een goede fundering van je website. Dit zal de rest van je website én je SEO doelen alleen maar ten goede komen. Heb je deze fundering niet in orde, dan zal je dat gaan merken in je SEO resultaten.

Omdat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om de techniek van je website te optimaliseren, is de interpretatie van technische SEO over het algemeen ook vrij breed. Toch zijn er een aantal vaste onderdelen die een must zijn als je je website (technisch gezien) goed wilt laten scoren.

Dat een website snel moet zijn behoeft eigenlijk geen uitleg meer. Door de laadsnelheid van je website (én die van de server waar deze op draait) te optimaliseren, zorg je niet alleen voor een betere gebruikerservaring en een lager bouncepercentage, maar scoor je ook zeker punten bij Google. De snelheid van een website is namelijk nog steeds van grote invloed op de positie ervan in de zoekresultaten van Google.

Het mooie is dat in vrijwel alle onderdelen van een website wel íets mogelijk is om de laadsnelheid te verbeteren. Denk hierbij aan het comprimeren en cachen van afbeeldingen, scripts en overige bestanden die aan de bezoekerskant gebruikt worden. Maar ook het omlaag brengen van het aantal database-aanroepen. Gebruik ook hier een vorm van caching om onnodige herhaling van dezelfde aanroepen te voorkomen.

Wil je weten hoe het met de laadsnelheid van je website gesteld is en waar nog mogelijke verbeterpunten liggen? Gebruik dan de PageSpeed Insights tool van Google.

Hoewel duplicate content (oftewel ‘dubbele inhoud’) echt niet meteen voor strafpunten zal zorgen bij Google (er is lang niet altijd opzet in het spel), is het wel iets wat je moet zien te voorkomen. Als Google bij het uitdelen van scores twee identieke pagina’s tegenkomt die allebei geïndexeerd mogen worden (en dus een score toegekend moeten krijgen), is de kans groot dat beide pagina’s individueel een lagere score krijgen, dan wanneer het één unieke pagina zou zijn.

Zorg er dus op z’n minst voor dat al je pagina’s een correcte zogeheten canonical URL bevatten, waarin je verwijst naar de juiste versie van die pagina. Daarnaast is het van belang dat je niet zowel een www als een non-www versie van je website laat indexeren. Dat laatste geldt trouwens ook voor een http en https versie van je website, waarbij Google natuurlijk de voorkeur aan https geeft. Vraag daarom altijd een SSL-certificaat voor je website aan, en gebruik https in plaats van http.

Heb je een meertalige website, of heb je bijvoorbeeld een .be domeinnaam naast je .nl domeinnaam? Zorg dan dat je de zogeheten hreflang tag gebruikt. Hiermee geef je aan Google aan welke pagina voor welke taal en/of regio is bedoeld. Zelfs als de content op je .nl domeinnaam hetzelfde is als op je .be domeinnaam, kun je er met de hreflang tag voor zorgen dat mensen in België de .be versie in hun zoekresultaten te zien krijgen. En mensen in Nederland de .nl versie.

Door je website aan te melden bij Google Search Console krijg je inzicht in hoe je website scoort in Google. Denk hierbij aan de gemiddelde positie in de zoekresultaten op bepaalde zoektermen, maar ook de conversie hiervan naar daadwerkelijke doorkliks.

Daarnaast is dít de plek om de XML sitemap(s) van je website aan te melden. Laat Google weten welke pagina’s van je website geïndexeerd mogen worden. Dit zorgt over het algemeen voor een snellere indexering van je website en eventuele nieuwe pagina’s.

Google Search Console geeft je ook een waarschuwing wanneer een pagina uit je sitemap – of misschien wel je hele website – juist niet geïndexeerd kan worden. En wat de reden daarvan is. Zo kun je direct actie ondernemen om er voor te zorgen dat de betreffende pagina alsnog geïndexeerd kan worden.

Zoals ik al zei; er zijn ontzettend veel mogelijkheden om de techniek van je website te optimaliseren. De hierboven genoemde voorbeelden zijn dan ook maar een klein deel daarvan, maar geven je hopelijk wat meer inzicht in wat er zoal bij technische SEO komt kijken. In hoeverre je hier zelf mee aan de slag kunt, hangt voor een groot deel van het door jou gebruikte CMS en eventuele plugins af. Mocht je hier niet uitkomen, dan staat het team van Avancé uiteraard voor je klaar!

Deel en inspireer anderen