Blog
Hoe optimaliseer je een website of webshop voor de zoekmachine?
Iedere eigenaar van een website wil bezoekers op zijn site krijgen. Om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen, wordt zoekmachine optimalisatie of website optimalisatie genoemd, wat onderdeel is van SEO. En dan komt het E-A-T principe van Google om de hoek kijken. E-A-T is geen afkorting om op te eten, maar een richtlijn voor de SEO van je website of webshop.
E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Oftewel de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.
Deze waarden zijn belangrijk voor je website, bijvoorbeeld bij het bepalen van de SEO positie. Google hecht namelijk steeds meer waarde aan websites die betrouwbaar zijn, genoeg expertise bevatten en voldoende autoriteit hebben. Vergeet dit principe dus zeker niet als je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website of je SEO.
Het belang van Google’s E-A-T principe voor je website
- Expertise. Een zoekmachine als Google wordt steeds slimmer. Het kan ervaring en kennis op een website steeds beter detecteren. Je website wordt onder andere beoordeeld op de geloofwaardigheid van de content en het gebruik van jargon. Zorg er dus voor dat de content laat zien dat jij dé kennis en vaardigheden in huis hebt binnen jouw vakgebied. En blijf hiermee ook up-to-date door verse content te plaatsen.
- Autoriteit. Hoe zien anderen jouw bedrijf of website? Dat laat het onderdeel autoriteit zien. Hierbij kijkt Google naar hoeveel backlinks je hebt en wat er online over je geschreven wordt. Dit was al een belangrijk onderdeel van SEO, maar dit wordt nu ook benadrukt in het E-A-T principe. Blijf daarom dus werken aan het verkrijgen van kwalitatief goede backlinks. Als je een link krijgt van een website die een hoge autoriteit heeft, dan zegt dit ook wat over jouw kwaliteit.
- Betrouwbaarheid. Dat een website betrouwbaar is, is natuurlijk heel belangrijk. Een onbetrouwbare website scoort namelijk lager in de rankings van Google. De betrouwbaarheid heeft onder andere te maken met het aantal reviews dat je hebt. Maar ook met hoe goed je Google Mijn Bedrijf geoptimaliseerd is. Bekijk het eens zo: als Google ziet dat het ene bedrijf nul (positieve) reviews heeft, terwijl een andere er 200 heeft, dan is de kans natuurlijk groter dat dat laatste bedrijf getoond wordt. Google weet dat de kans groter is dat dit bedrijf een oplossing biedt op jouw vraag. Wat voor de betrouwbaarheid ook belangrijk is, zijn standaard zaken zoals het hebben van een SSL-certificaat en HTTPS-verbinding, een Contact- en Over ons pagina, en een privacy policy.
Waarom gebruikt Google het E-A-T principe?
Google wil zijn gebruikers alleen de beste en meest relevante pagina’s laten zien. Helemaal omdat er nu ontzettend veel websites en pagina’s bestaan. En omdat iedereen overal content kan plaatsen. Het doel van Google? Voor jou de juiste websites selecteren, zodat jij het antwoord krijgt op je vraag. En als je een eigen website hebt, dan wil je natuurlijk relevant zijn en daar bij staan.
Maar let op. E-A-T is geen directe rankingsfactor, ook al zou je dat misschien wel denken. De rankingsfactoren voor SEO kunnen vaak berekend worden met cijfers, zoals de laadtijd van een website. Of een website goed scoort op E-A-T moet worden beoordeeld door Google. Dit kan dan ook wat langer duren, en is dus geen oplossing voor snel resultaat.
Wil jij jouw website of webshop optimaliseren?
Het optimaliseren voor E-A-T kost tijd en levert dus niet direct resultaat. Wel is het heel belangrijk om hoger in Google te komen. Wil jij werken aan een betere Google positie voor jouw website of webshop? Neem dan gerust contact met ons op!