Blog

Linkbuilding tips! Een stukje van de SEO puzzel

Linkbuilding tips! Een stukje van de SEO puzzel

Schrijf je goede content op je website? En werkt de techniek zoals het hoort? Allebei afgevinkt? Mooi, maar vergeet het derde onderdeel niet! Want naast de content en techniek van je website, is ook linkbuilding een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Het hebben van een goed linkprofiel is een effectieve methode om je organische positie in Google te verbeteren. Toch blijft dit voor mensen soms een lastig, “ver van mijn bed”, verhaal. Daarom delen we graag wat linkbuilding tips met je. Maar eerst vertellen we je graag wat meer over deze off-the-page SEO-factor: links.

Een linkprofiel bestaat uit interne en externe links. Met interne links verwijs je bezoekers door binnen je website, terwijl er met externe links (backlinks) naar jou toe verwezen wordt. Met backlinks kun je de autoriteit van jouw website opbouwen. Je kunt een backlink dus ook wel zien als een goede recensie; het betekent dat iemand anders met behulp van een link aangeeft dat jij relevant bent. Dus hoe meer autoriteit je hebt, hoe hoger het aangenomen gewicht van de backlinks en hoe beter je SEO positie. Maar waar moet je op letten als je aan de slag wil met je eigen linkprofiel?

Met tools als Ahrefs en Semrush kun je eenvoudig checken hoe goed jouw concurrenten het doen op het gebied van autoriteit en linkbuilding. Volgens het E-A-T principe (Expertise, Authority, Trust) zijn je autoriteit, reputatie en betrouwbaarheid namelijk belangrijk.

Kijk bijvoorbeeld eens met zo’n tool hoeveel backlinks jouw concurrenten, met een hoge positie, hebben en probeer hier zelf bij aan te sluiten. En achterhaal op welke websites zij met een link vermeld staan. Zo vind je websites die ook voor jou interessant kunnen zijn om zelf een link op te plaatsen.

Het is natuurlijk mooi om veel links naar je domein of pagina te hebben. Toch moet je er rekening mee houden dat kwantiteit ook niet alles zegt. Er zijn namelijk pagina’s waarbij je je link kunt kopen, maar deze zijn kwalitatief vaak minder goed. En kwaliteit is voor Google erg belangrijk, omdat het altijd wil aansluiten met pagina’s die voor de zoeker relevant zijn. Kwalitatief slechte backlinks worden door Google afgestraft met een minder hoge ranking.

De kwaliteit van je backlinks kun je controleren met de spamscore, bijvoorbeeld met de tool Open Site Explorer van Moz. Deze geeft een visueel beeld van welke backlinks er naar jou verwijzen en wat de spamscore per link is. Links met een negatieve spamscore kun je verwijderen, maar doe dit wel met beleid. Het in één keer verwijderen van veel links kan een negatief effect hebben op de waarde van je linkprofiel.

Deel je kennis door interessante of actuele artikelen te schrijven, en door deze te delen op je social media kanalen of in je nieuwsbrief. Op deze manier kan je doelgroep jou opmerken en volgen, of zelf een link plaatsen naar je artikel op je website. Dit kan je helpen om hoger te ranken, omdat de algoritmen van Google ook social media gebruiken om websites te beoordelen.

Hiervoor kun je je content ook hergebruiken. Heb je een goed gewaardeerd artikel geschreven? Deel het dan verder, bijvoorbeeld in een andere contentvorm. Maak van je tekst een video of een infographic, en deel deze via YouTube of je kanalen.

Je kunt je relaties of bekenden, al dan niet uit de branche, vragen om iets over jou op hun website te vermelden met daarbij een link. En doe dit eventueel terug, als een linkruil. Met behulp van het plaatsen van een simpele tekstlink kan dit voor jou al een betere vindbaarheid opleveren.

Dit kun je ook doen door het schrijven van klant cases. Heb je een mooi project afgerond voor een klant? Schrijf erover! Vertel wat je hebt gedaan en hoe dit aangepakt is. Schrijf dit op een manier dat het ook voor de klant leuk en relevant is, dit maakt de kans groter dat zij ook naar de case linken.

Om meer backlinks te krijgen kun je je ook aanmelden bij startpagina’s. Probeer ook hierbij te letten op de kwaliteit, en zorg ervoor dat je met je link op een relevante startpagina komt te staan, die aansluit bij je branche.

Veel succes met het gebruiken van onze linkbuilding tips voor je eigen website of pagina!

Laat jij dit onderdeel liever links liggen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Deel en inspireer anderen