Blog

Van E-A-T naar E-E-A-T: een checklist voor betere vindbaarheid op Google

Van E-A-T naar E-E-A-T: een checklist voor betere vindbaarheid op Google

Hoe pas je EEAT toe: de ultieme checklist

  1. Experience – Ervaring
  2. Expertise – Deskundigheid
  3. Authority – Autoriteit
  4. Trustworthiness – Betrouwbaarheid

Ultrakorte samenvatting: wees geweldig, zorg voor unieke, waardevolle content en maak je website veilig en toegankelijk.

We hadden al E-A-T, maar eind 2022 voegde Google hieraan de E van Experience toe, Ervaring dus. Want Apple kan nog zo hard roepen dat zijn telefoon lichtgewicht is (wij van WC-Eend, jaja…), 100 mensen die vertellen hoe de nieuwste IPhone nou écht in de hand ligt, zegt veel meer.

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, oftewel Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Het zijn richtlijnen van Google met als doel de kwaliteit en betrouwbaarheid van online content te verhogen. Google vermeldde E-A-T al in 2014 in de Google Quality Rater Guidelines, maar sinds 2018 kent iedere SEO’er het: een algoritme-update in augustus van dat jaar zorgde, van de een op de andere dag, voor een crash in bezoekersaantallen voor sites die geen E-A-T toonden (en crashes van menige websitemaster).

Sindsdien is E-A-T dus een belangrijk onderdeel geworden in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO)en contentstrategie.

Goede en waardevolle content doet natuurlijk niet alleen wonderen voor je Google-ranking; ook je websitebezoekers waarderen kwaliteit en betrouwbaarheid, en om hen draait het natuurlijk allemaal in de eerste plaats (people-first content). Vinden mensen wat ze zoeken, of meer zelfs, dan blijven ze langer hangen en gaan sneller tot actie over, zoals iets kopen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Overigens kom je er niet met alleen geweldige content (denk hierbij ook aan afbeeldingen en video): een snelle, veilige website en een slimme strategie om mensen op je site te krijgen zijn net zo belangrijk.

In 2022 brak ChatGPT door. Eén keer knipperen met je ogen en deze chatbot geeft je een tekst van vaak best wel aardige  kwaliteit. Inmiddels raken ook Google’s Bard en Microsoft’s Bing Chat aardig ingeburgerd.

Maar deze populariteit van automatisch gegenereerde teksten door AI geeft het risico dat (straks) alle topresultaten in de Search Engine Result Pages (SERP’s) exact hetzelfde zeggen, alleen net een beetje anders verwoord.

Daarom benadrukt Google met deze extra E dat ze niet alleen expertise en betrouwbaarheid als belangrijke criteria van goede content zien; echte, persoonlijke ervaringen tellen net zo goed  mee. En aan die ervaringen ontbreekt het juist bij chatbots.

Wanneer heb je meer behoefte aan ervaring dan expertise? Google gebruikt in haar eigen Quality Raters Guidelines (GRD) het voorbeeld van belastingaangifte doen. Zoekintentie speelt een belangrijke rol bij de vraag of je pagina nou behoefte heeft aan Experience, Expertise of aan allebei:


Je wilt dit jaar helemaal zelf je belastingaangifte doen. Dan zoek je online naar informatie van een boekhouder of een andere expert. Maar ben je op zoek naar de beste software om je bij de aangifte te helpen? Dan lees je waarschijnlijk liever de mening van mensen die verschillende programma’s hebben geprobeerd.


Het is dus eigenlijk de ouderwetse mond-op-mond reclame, maar nu met een veel groter (en meestal objectiever) netwerk dan je vrienden, familie en buren.

Ervaring, Expertise, Autoriteit, en Betrouwbaarheid aantonen is natuurlijk voor vrijwel elke website een plus. Het is echter essentieel voor websites die onder de ‘Your Money Your Life’ (YMYL) categorie vallen. Dit zijn sites die informatie verstrekken over onderwerpen zoals gezondheid, veiligheid, financiën, of juridische zaken — en ja, ook webshops horen hierbij vanwege de financiële transacties die er plaatsvinden.

Incorrecte of misleidende informatie op deze platformen kunnen immers ernstige negatieve gevolgen hebben. Daarom legt Google ze onder een vergrootglas.

Nu zul je denken: “Hoe zit het dan met mijn kookblog vol lekkere recepten?”   Als je alleen recepten deelt, wordt je minder streng beoordeeld. Maar beweer je dat jouw speciale dieet de kans op een bepaalde ziekte aanzienlijk vermindert? Laat dan de bewijzen maar zien! Het beste is hier zowel expertmeningen als persoonlijke ervaringen voor te gebruiken. Zo schets je een volledig beeld en wek je vertrouwen bij je lezers.

Wanneer je YMYL-website niet voldoet aan E-E-A-T-, wordt hij niet meteen van het internet. Wel loop je risico dat Google je site niet (meer) in de organische topresultaten weergeeft. Dit kan resulteren in minder bezoekers en misschien ook inkomsten.

En hoewel E-E-A-T officieel geen directe rankingfactor is in Google’s algoritme, speelt het toch een belangrijke rol omdat het bijdraagt aan hoogwaardige content – en dát is wel een cruciaal element voor een goede ranking. Daarom is het essentieel deze richtlijnen serieus te nemen en toe te passen op je website.

EEAT mag dan wel een idee van Google zijn, andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo laten ook liever de meeste waardevolle content zien aan hun gebruikers.

Helaas, er is geen specifieke tool die je een E-E-A-T-score geeft. Je kunt wel gebruikmaken van SEO-tools als Majestic (en Ahrefs om de domeinratings van je website te checken. Deze ratings worden bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder dus de kwaliteit van de content. Een hoge domeinrating kan daarom een indicatie zijn dat je goed bezig bent met E-E-A-T.

Ondanks alle regeltjes is er nog genoeg bullshit te ontdekken in de hogere regionen van de zoekresultaten. Maar wie serieus en professioneel wil overkomen, doet er goed aan het volgende zeker te laten:

  • Misleidende informatie verspreiden
  • Clickbait headlines gebruiken: “Google’s Geheime Formule Onthuld: Hoe E-A-T Je Website Kan Transformeren in een Verkeersmagneet!”
  • Neprecensies plaatsen: Als het uitkomt, verlies je het vertrouwen van bezoekers)
  • Plagiaat: Imitation is the sincerest form of flattery. Misschien, maar plagiaat is dat niet. Het één op één kopiëren van andermans content is een no-go. Creëer originele content die waarde toevoegt.
  • Niet-relevante content: blijf binnen je niche en plaats geen belastingtips op je kookblog bijvoorbeeld.

De E-E-A-T richtlijnen zijn eigenlijk heel logisch en niet moeilijk toe te passen. Loop de Avancé checklist door om te zien welke punten op jouw site of webshop nog voor verbetering in aanmerking komen.

Experience is content die is gemaakt door echte mensen met daadwerkelijke ervaring met het onderwerp.

Nieuwkomer Experience bijt het spits af. Het bekendste voorbeeld van ervaringen delen zijn natuurlijk reviews. Want wie kijkt er niet eerst online of dat nieuwe Italiaanse restaurant in de buurt wel een beetje goed is voordat je een tafel reserveert.

Maar ook levenservaring valt hieronder. Neem medische blogs als voorbeeld. Schrijf jij over het dagelijks leven met een bepaalde aandoening? Deze life experiences kunnen van grote waarde zijn voor lezers, ook al komt het niet van een ‘officiële’ expert.

Houd de zoekintentie in je achterhoofd: zijn mensen op zoek naar ervaringen over leven met een aandoening of zijn ze op zoek naar de beste behandeling voor een ziekte? In het laatste geval moet professioneel medisch advies voorop staan, maar zijn de ervaringen van mensen die die behandeling al ondergingen wel een waardevolle aanvulling op de expertise van bijvoorbeeld een arts.

Overigens viel deze levenservaring voor de update onder de E van Expertise, Google tovert het dus niet ineens uit zijn hoge hoed.

  • First hand experience: De unieke ervaring die per persoon verschilt. Recenseer je op je site andermans producten of diensten? Laat zien dat je er first hand experience mee hebt. Zeg niet: deze shampoo bevat spannende exotische ingrediënten die ervoor zorgen dat je haar glanst, maar zeg: al na 1 wasbeurt zag ik dat mijn haar meer glansde.
    Listicle sites die zich er gemakkelijk van af maken door domweg bestaande info te recyclen zonder de producten daadwerkelijk te testen, lopen een risico op een daling in de SERP’s.
  • Levenservaring: Mensen met relevante levenservaring kunnen nuances en perspectieven bieden die alleen kunnen worden opgedaan door persoonlijke ervaringen. Hiermee creeer je een band met lezers die soortgelijke ervaringen hebben gehad, waardoor een gevoel van gemeenschap en begrip ontstaat. Zeker bij gevoelige onderwerpen is dit belangrijk.
  • Reviews verzamelen: Heb je een bedrijf?Vraag actief om reviews door na aankoop of dienstverlening een e-mail of appje te sturen met de vraag een review achter te laten. Zorg ervoor dat het reviewformulier makkelijk te vinden en in te vullen is.
  • Bewijs het!: Reviews zijn te faken. Met een simpele prompt  tovert ChatGPT zo 10 glorieuze verhalen over jouw product tevoorschijn. Laat daarom zien dat de reviews op jouw site authentiek zijn: vraag klanten om foto’s en video’s terwijl ze jouw product gebruiken of over jouw dienstverlening vertellen. Zulke testimonials geven potentiële klanten het vertrouwen om met jou in zee te gaan.
  • Reviewsites: Google (en slimme klanten) kijkt ook naar ervaringen op reviewsites zoals TheFork, Tripadvisor of klantenvertellen.nl (Wij van Avance Communicatie…) en hun eigen Google Bedrijfsprofiel. Koppel deze zo mogelijk aan je site. Krijg je veel slechte reviews? Verbeter dan eerst je dienstverlening of product, vindbaar worden op Google komt later wel.

Expertise is hoe goed je ergens in bent, hoeveel kennis of vaardigheid je hebt en of je er ook nog iets zinnigs over weet te zeggen.

Deskundigheid en ervaring hebben een flinke overlap, maar toch is er een belangrijk verschil. Google (https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/nl//searchqualityevaluatorguidelines.pdf) zegt hier zelf over:


Deskundigheid betreft vaak objectieve, toetsbare kennis of vaardigheden, bijvoorbeeld: kun je het draagvermogen van een brug berekenen?

Ervaring is vaak subjectiever en wordt meestal gedeeld via persoonlijke vertellingen, bijvoorbeeld: hoe voelt het om liefde voor een ander persoon te ervaren?


Maar ook:


Je zult misschien merken dat zowel deskundigheid als ervaring betrouwbaar en bevredigend kunnen zijn voor hetzelfde onderwerp.


Dit sluit weer aan bij het voorbeeld over zoekintentie bij medische kwesties hierboven.

  • Weet waar je het over hebt: Uit de content moet duidelijk zijn dat hier iemand met verstand van zaken aan het woord is. Gebruik vakjargon en maak gebruik van case studies.
  • Bronnen: Gebruik betrouwbare bronnen om je content te ondersteunen en benoem deze ook. Betrouwbare bronnen zijn o.a. overheidssites, wetenschappelijke publicaties, Wikipedia, databanken zoals het CBS en Statista, gerespecteerde nieuwsorganisaties. Ook blogs van bekende experts in jouw vakgebied tellen mee, net zoals rapporten van brancheorganisaties.
  • Cursusmateriaal: Het aanbieden van relevante cursussen wordt ook gezien als een teken van deskundigheid; je zal dan immers vast weten waar je het over hebt
  • Experts: Interview bekende experts uit jouw branche op je site. Hun expertise geldt namelijk ook (en het levert meteen leuke backlinks op)
  • Deel je kennis: Creëer een kennisbank en maak whitepapers over de belangrijke onderwerpen in jouw niche.
  • Onderzoeken: Voer eigen onderzoeken uit en deel de resultaten op je website en op je socials. Ook dit kan waardevolle backlinks opleveren.

Ook uit de informatie over het bedrijf en de contentmakers moet duidelijk zijn dat er sprake is van expertise.

  • Bio: Heb je een site met verschillende (gast)bloggers? Plaats dan bij elk artikel kort de belangrijkste gegevens van die schrijver, zoals naam, functie, expertise en ervaring. Laat zien waarom deze peroon een deskundige is. Vergeet ook niet een linkje naar een eventuele eigen site of LinkedIn.
  • Gastbloggers: Heb je wel ervaring, maar geen expertise? Vraag dan een expert om een gastblog te schrijven. Toon ook hier waarom deze persoon een  heuse expert genoemd mag worden.
  • Over ons: Hier mag je wel los gaan à la Wij Van WC-Eend (maar overdrijf het ook weer niet)! Zorg voor een gedetailleerde Over Ons-pagina waaruit jullie deskundigheid blijkt. Denk hierbij ook aan:

    • relevante diploma’s en certificaten
    • links naar interviews of artikelen over jou/je bedrijf
    • eigen (wetenschappelijke) publicaties
    • Vermeld de samenwerkingen met andere experts in jouw niche
    • Heb je sponsoren? Het geeft vertrouwen dat andere mensen ook vertrouwen in je hebben. Zij moeten dus zeker genoemd worden, natuurlijk ook uit dankbaarheid.

Al deze extra Over Ons-informatie toont meteen je Autoriteit aan.

Wie lange tijd voldoende deskundigheid laat zien, wordt een Autoriteit. Je krijgt dan invloed en erkenning van je collega’s in jouw markt. Autoriteit wordt dus toegekend door anderen en vindt voornamelijk buiten je website plaats.

Een gerenommeerd bouwbedrijf dat al jaren kwalitatief hoogwaardige woningen en gebouwen neerzet heeft veel expertise. Door positieve recensies van klanten, erkenning in de industrie, vermeldingen in de media of het winnen van een duurzaamheidsprijs, bouwt het bedrijf aan zijn autoriteit.

Je breidt je autoriteit uit door allereerst te zorgen voor een bijna smetteloze reputatie, maar vergeet dit ook niet:

  • Netwerken: Bouw een netwerk op met andere experts in je markt en deel verwijzingen naar hun werk, of nodig hen uit om bij te dragen aan je platform.
  • Publicaties: Publiceer op (andere) gezaghebbende platforms in je branche.

Betrouwbaarheid draait om het vertrouwen dat gebruikers kunnen hebben in de veiligheid, juistheid en transparantie van (de content op) een website.

Uiteindelijk leiden alle letters naar de T van Trustworthiness (of de B van Betrouwbaarheid). Heb je voldoende deskundigheid getoond en ook nog eens autoriteit opgebouwd? Dan is de kans groot dat je als betrouwbaar wordt gezien in jouw niche.

Maar voor je website is een goede naam alleen niet voldoende. Je kunt nog zo hoog aangeschreven zijn; als je website aan alle kanten rammelt, kun je de T vergeten (en een positieve EEAT-score dus ook).

  • Transparantie: Wees transparant over wie je bent en wat je bedrijf doet; Die gedetailleerde ‘Over Ons’-pagina kan hierbij helpen. Wees ook open over je werkmethoden en de mensen achter je organisatie.
  • Beveiliging: Zorg voor een veilige website, met name als er persoonlijke gegevens van gebruikers worden verwerkt of er transacties plaatsvinden.
  • SSL-certificaat: Zorg ervoor dat je website een geldig en gecertificeerd SSL-certificaat heeft om een veilige verbinding te garanderen.
  • Toegankelijkheid: Kunnen o.a. slechtzienden, (kleuren)blinden, dyslectici, doven en lichamelijk gehandicapten (bediening op stem) jouw site gebruiken? Download deze gratis WAVE extensie voor de Chrome browser en check (en huiver?) hoe jullie website scoort. Staan er video’s op je site? Ondertitel ze, dat is ook handig voor mensen die video’s afspelen in bijvoorbeeld de trein of andere openbare ruimtes.
    Let ook op taalgebruik: zo’n 18% van de Nederlanders heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Houd voor deze bezoekers de taal simpel en gebruik zo nodig het B1-taalniveau.
  • Contactinformatie: Zorg dat je contactinformatie makkelijk te vinden is op je website. Plaats deze dus in de footer, maar ook op de contactpagina. Behalve NAW-gegevens, vermeld je ook je KVK-nummer en, wanneer transacties onderdeel zijn van je site, het bankrekeningnummer.
  • Klantenservice: Zorg voor een snelle en behulpzame klantenservice. Een FAQ mag natuurlijk ook niet ontbreken.
  • Privacyverklaring: Zet een privacyverklaring in de footer om gebruikers te informeren hoe hun gegevens worden gebruikt. Met de handige privacy generator tool van de overheid heb je binnen een paar stappen een up to date privacyverklaring.
  • Correcte spelling en grammatica: Dit straalt professionaliteit uit.
  • Updates: Zorg dat de inhoud van je website regelmatig wordt bijgewerkt met de meest recente informatie. Staan er datums bij je artikelen? Vergeet dan niet de datum van de laatste update ook te vermelden.

Hopelijk kom je met deze tips een heel eind met het optimaliseren van EEAT op je website. Heb je nog vragen of kun je hulp gebruiken met jouw EEAT?

Deel en inspireer anderen