Blog

Een betere klantbeleving met UX en UI

Een betere klantbeleving met UX en UI

UX, oftewel User Experience Design. De naam zegt het al; UX richt zich op een goede ‘experience’, beleving of klantreis voor je gebruikers op je website, in je webshop of op mobiel. En of je nu je advertentiekosten omlaag wilt brengen óf het aantal conversies in je webshop wilt verhogen, UX kan je helpen deze doelen te behalen!

Misschien denk je dat je alleen met hogere advertentie-uitgaven je meer conversies kunt realiseren. Dit is niet het geval! Met een goede UX kun je namelijk ook je conversieratio verhogen. UX doet dit op verschillende manieren, onder andere door het wegnemen van drempels gedurende de klantreis, het motiveren van de (potentiële) klant om bepaalde acties uit voeren en onzekerheden bij de klant weg te nemen. Weten hoe dat in zijn werk gaat? Lees dan verder in dit blog!

We beginnen met een klein uitstapje naar UI, oftewel User Interface Design. UI is een onderdeel van UX. De term staat voor het ontwerp van een gebruikersomgeving van een website of app en gaat een stapje verder dan een regulier ontwerp. UI richt zich nadrukkelijk op de gebruikersbeleving en het visuele ontwerp met als belangrijkste doel de gebruiker zonder ergernis te laten begrijpen wat er van hem of haar wordt verwacht. In UI, en dus ook in UX, staat de gebruiker altijd centraal.

UI en UX dienen dus een breder doel dan alleen gebruikersgemak voor de klant. Eigenlijk wil je dat je klant zo min mogelijk hoeft na te denken tijdens de klantreis. Auteur Steve Krug benoemd in zijn boek ‘Don’t make me think’ een aantal goede voorbeelden hoe je daarvoor kunt zorgen. Een aanrader om te lezen voor degenen die met UX aan de slag willen of er al mee bezig zijn! Om je een beeld te geven van welke voordelen UI en UX kunnen bieden, lees je hieronder een aantal kleine voorbeelden:

Het werkt drempelverlagend
Een simpel voorbeeld hiervan is het euroteken (€) weglaten bij het noemen van een bedrag in je webshop. Door het weglaten van dit teken voelt de gebruiker de pijn (van de kosten) bij de aankoop minder dan als het euroteken zou blijven staan.

Het motiveert de klant
Door bijvoorbeeld het toevoegen van een aantal USP’s bij de bestelknop op je website of in je webshop, motiveer je de klant extra om de aankoop te doen. Denk bijvoorbeeld aan de USP ‘gratis verzending’.

Het neemt onzekerheid weg
Bijvoorbeeld door de betaalmethode of -mogelijkheden te benoemen in een eerder stadium in het bestelproces, weet de klant al vóór de aankoop dat hij de betaling via de betaalmethode kan doen.

De gebruiker voelt zich centraal staan
Door de CTA voor het bestellen van een product ‘ik ga bestellen’ te noemen in plaats van ‘bestel je aankoop’, geeft dat de klant een meer autonoom gevoel.

Bij het beginnen met UI en UX ontkom je niet aan het maken van een ontwerp, oftewel een blueprint, om in kaart te brengen hoe de ‘reis’ van de eindgebruiker eruit gaat zien die hij op de website of op mobiel gaat doorlopen. Welke acties moet hij uitvoeren? Hoe wordt hij geactiveerd en wat is het ‘eindstation’? Ieder moment binnen de ‘reis’ moet worden voorzien van de juiste uitstraling en context om de gebruiker de juiste handeling te laten verrichten.

Belangrijk is ook om te bepalen wat het gewenste resultaat is dat met de klantreis op website of mobiel moet worden bereikt. Is dit zoveel mogelijk beleving bieden, bewustzijn vergroten, of wil je graag in contact komen met nieuwe doelgroepen en hen beter leren kennen? Het doel is bepalend voor het uiteindelijke websiteontwerp. Het kan zijn dat je de gebruiker wilt aanzetten tot meerdere acties; dan is het de kunst om de website, webshop of funnel zo in te richten dat de gebruiker wordt meegenomen in een logische ‘flow’ waar hem heel laagdrempelig en met visuele elementen wordt verteld wat er van hem wordt verwacht en welke acties hij moet ondernemen.

Het ontwerp van je website moet de merkwaarden van je organisatie op zo’n manier overbrengen, dat het vertrouwen van de gebruiker wordt versterkt. Een precieze toepassing van de huisstijl van je organisatie (of campagne) zorgt voor herkenbaarheid. Sweetspot content helpt hierbij. Dit is content die past bij jouw merkwaarden en is afgestemd op de interesses en belangen van je doelgroep. Denk aan de tone-of-voice-, tips en uitleg, beeld of video. Het spreekt je doelgroep aan en representeert tegelijkertijd de merkwaarden van je organisatie.

UI en UX zijn eigenlijk onmisbare onderdelen van conversie optimalisatie. Om te weten of de aanpassingen op je website of in je webshop door middel van UI en UX werken, is het belangrijk om dit continue te blijven testen met A/B testen.

Ook graag je advertentiekosten omlaag brengen en conversies verhogen?

Het gebruik maken van UI en UX voor het optimaliseren van een website of webshop kost tijd maar levert uiteindelijk in de regel voordeel op. Het is een hele goede manier om het aantal conversies te verhogen of om advertentiekosten te verlagen. Zou je UI en UX willen inzetten voor jouw website of webshop? Neem dan gerust contact met ons op!

Ik neem contact op
Deel en inspireer anderen