Olga Kruidhof - 22 april 2019

Facebook Advertising is zoooo 2018!

Facebook Advertising is zoooo 2018!

“Er moet wat gebeuren, ik besteed elke maand een vermogen aan die Facebookadvertenties en het levert me niks op! Als ik adverteer dan mag ik toch zeker wel verwachten dat het wat oplevert!”.

Dat was Jan-Willem aan de telefoon. Hij wil opvallen. En voor zijn gevoel werkt Facebook niet (meer).

Facebook en Google lijken de nieuwe, oude krant van 20 jaar geleden. Online massamedia die adverteerders onder de aandacht brengt bij hun doelgroep. Beide verzamelen privacygegevens en gebruiken deze om ‘gepersonaliseerde’ advertenties te tonen aan gebruikers.

Uit het recente Nationaal Social Media Onderzoek van Newcom (2019) zien we een daling van aantal Facebookers, met name onder de 40 jaar. De privacy discussie zal een van de redenen zijn. Maar ook de overvloed aan ‘gesponsorde’ content maakt het platform er niet leuker op, ervaar ik zelf.

Facebook Advertising was enkele jaren geleden nog het toverwoord. Elke online marketeer (ik ook) adviseerde het. Omdat het meetbaar resultaten opleverde. En dat doet het nog steeds wel… als je doelgroep 40 jaar of ouder is.

Wil je een jongere doelgroep bereiken, dan is een simpele Google Ads campagne of Facebook advertisement niet meer voldoende. Je valt niet meer op met als gevolg hoge kosten per klik of lead. Of Facebook geeft resultaten weer die op zijn minst erg positief zijn uitgedrukt.

Bij Avancé hebben veel van onze medewerkers Bitcoins. Waarom? Omdat we geloven in het concept en het principe van de blockchain technologie.

Want wat is daar nou zo leuk aan? Blockchain legt gegevens vast zonder dat er een centrale autoriteit is. Daardoor is het vervalsen van vastgelegde gegevens niet mogelijk. Naast de bitcoin ontstaan er steeds meer initiatieven.

Eén daarvan schakelt Google als online advertising monopolist uit: De Basic Attention Token. Het is Blockchain Digital Advertising. De technologie koppelt adverteerders, gebruikers en uitgevers rechtstreeks aan elkaar.

De Brave browser blokkeert alle advertenties, cookies en trackers. Hiermee beschermt het jouw privacy als gebruiker. Vervolgens kun je rewards verdienen door advertenties te bekijken. Via een token-systeem ondersteun je jouw favoriete websites. Klinkt allemaal als muziek in de oren van de huidige jongeren.

Een beloning ontvangen voor het bekijken van een advertentie. Of het aanbrengen van klanten (zoals bij Social Deal gebeurt). Wie wil dat nou niet? Het is mond-tot-mond reclame 3.0.

Als ondernemer is het slim om te kijken hoe jij influencers inzet om onder de aandacht te komen bij jouw doelgroep. En hoe je niet Facebook en Google sponsort met je advertentiebudget, maar die blogger of vlogger met zijn leuke verhalen en waardevolle content.

Wil je meer weten over slim adverteren anno 2019? Of wil je jouw online marketingstrategie aanscherpen?

Deel en inspireer anderen