Olga Kruidhof - 27 november 2019

Online shoppen, wie wordt daar nu beter van?

Online shoppen, wie wordt daar nu beter van?

De decembermaand staat voor de deur en online shops draaien overuren. Retail in Nederland groeit waarbij online aanbieders jaar op jaar omzetrecords breken. Het gemak van ‘gratis verzending en retourneren’ spreekt de consument aan. Maar is dat niet te mooi om waar te zijn? Wat is de prijs die we werkelijk betalen voor het online shopgemak?

Ik loop in de stad met als doel inkopen te doen voor Sinterklaas. In Zutphen is geen speelgoedwinkelketen meer. Ik voel zelf wel aan dat dit een gevolg is van ons massale online shopgedrag. Kijken in de winkel, kopen bij een pure online speler zoals bol.com. Dat deed ik ook en nu is die keten met fysieke winkels failliet.

Wie wordt daar nu beter van? Op Marketingfacts stond eind november een artikel over de online goudkoorts. Kern van dat verhaal: niet de winkelier maar vooral Google en Facebook profiteren van de online groei. Voor een deel is dat waar. De online omzet stijgt, maar de winstmarges voor online winkeliers dalen als gevolg van prijsdruk en hoge online advertentiekosten. Winkeliers bieden tegen elkaar op, met Google als lachende derde.

Als winkelier kun je grofweg kiezen uit twee smaken: volume & schaalvoordelen versus niche & merkbeleving. Daarnaast zorg je ervoor dat je waarde toevoegt aan je product of dienst met bijvoorbeeld excellente service of een exclusief assortiment.

Fysieke winkels doen het vooral goed in de niche waar expertise en winkelbeleving centraal staan. Lokale ondernemers met een gunfactor bieden toegevoegde waarde en gebruiken een online shop om hun nicheproducten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Dan werkt online marketing prima en profiteert ook de winkelier ervan.

Dat zien we ook bij klanten van Avancé terug. Zo biedt Delta Chesterfield online een breed assortiment meubels aan voor de echte chesterfield-liefhebbers (niche), die vervolgens in 9 van de 10 gevallen in de fysieke winkels verkocht worden. De online marketing werkt ondersteunend. Kantoorvakhandel Dijkgraaf uit Apeldoorn past met succes een omnichannelbenadering toe met een hoge klantwaardering als resultaat. Online advertising zetten we hier heel gericht in.

Een fysieke winkel mag tegenwoordig dan wel niet zo cool zijn als een Coolblue, het rendeert nog steeds. Ex-collega Mark Paap (webdeveloper) waagde de sprong en begon deze maand zijn offline spellenwinkel in Zutphen: Paaprika. Het lijkt een contradictie. Waarom geen online spellen? Maar mensen weten zijn winkel inmiddels te vinden en spelen er graag een bordspel onder het genot van een drankje. Het sociale aspect is waar Mark op inspeelt en waarmee hij zich onderscheidt. En die webshop volgt nog, dat kunnen we Mark zeker toevertrouwen.

Ben je als ondernemer op zoek naar een manier om meer rendement te halen uit je online marketing en advertising? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Deel en inspireer anderen