Edwin Hoevers - 27 mei 2019

Hé Google: wat zijn de online marketingtrends van 2019?

Hé Google: wat zijn de online marketingtrends van 2019?

Een leuk nieuw speeltje genaamd ‘Google Home’ geeft antwoord op dit soort vragen via slimme Home-luidsprekers. Nu ze ook op Nederlandse commando’s reageren winnen ze langzaam terrein bij gadget-freaks.

Smart-home apparatuur en ‘the internet of things’ ontwikkelen zich steeds verder. Met het commando “goedemorgen” krijg je van Google een handige samenvatting van de dag: je afspraken, het weerbericht, drukte op de route naar je werk. Google Home maakt gebruik van stemherkenning voor een overzicht afgestemd op individuele gezinsleden.

Mijn kinderen stellen vragen als ‘Hey Google, hoe klinkt een schaap’ en krijgen als antwoord ‘Een schaap klinkt zo ble ble ble’. Zelf gebruik ik de Google Home om Netflix aan te sturen of om de wekker in te stellen zodat mijn zoon maximaal een uurtje op de Xbox gaat spelen. En als mijn zoon niet in slaap kan komen zet ik de Google Home even op ‘tunein Slam FM’.

Maar wat maakt de ‘Google Home’ nu interessant voor een bedrijf? Zoals vaak gaat het niet om het speeltje zelf, maar om de verandering in het gedrag dat dit veroorzaakt. Nu typen we onze zoekvragen nog voornamelijk in op onze mobiele browser. Met spelfouten tot gevolg. Kleine touchscreens zijn nu eenmaal niet gemaakt voor mannen met grote handen. Stembediening wordt het nieuwe swipen. En dat betekent dat ons zoekgedrag verandert: van zoekopdrachten met 3 woorden naar hele zinnen.

En dat heeft gevolgen voor je zoekmachinestrategie. Het belang van zogenaamde ‘long-tail keywords’ neemt sterk toe. Dus als we beter vindbaar willen zijn in Google op de zoekterm: ‘Wat zijn de online marketingtrends van 2019?’ Dan zet je die dus zo exact in de titel van je blog.

Wil je op de hoogte gehouden worden van online marketingtrends? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand onze laatste inzichten.

    Deel en inspireer anderen