Verzamel klantbeoordelingen met Klantenvertellen!

Misschien is het je al wel opgevallen? Op steeds meer plekken op het internet kom je tegenwoordig beoordelingen van anderen tegen. Ook binnen de website of webshop zelf kom je op steeds prominentere plekken waarderingen van anderen tegen. Het wordt dus steeds belangrijker om de online reputatie van je bedrijf in de gaten te houden. Wat anderen over je bedrijf zeggen kan namelijk invloed hebben in het besluit van de volgende bezoeker om bij jouw website een bestelling te plaatsen.

Mond-tot-mondreclame is traditioneel gezien de meest effectieve vorm van promotie. Bijna 85% van de consumenten vindt de mening van anderen belangrijk bij het doen van een aankoop. Voor veel bedrijven is Social Media daarom van onmisbaar belang en dit wordt tegenwoordig proactief ingezet om het merk een sociaal gezicht te geven. Afgezien van Social Media Marketing is Review Marketing ook van cruciaal belang in de Social Commerce strategie van jouw bedrijf. Het voordeel hiervan is dat klanten die de service van het bedrijf al ervaren hebben, toekomstige klanten kunnen adviseren richting hun juiste aankoop.

Wellicht heeft jouw website al een beoordelingsfunctionaliteit, of overweeg je dit in je site te laten bouwen? Negeer in elk geval de externe review partijen niet, zoals Klantenvertellen.nl en Kiyoh. Bij interne beoordelingssystemen weten bezoekers van jouw site dat jij de volledige controle hebt over wat getoond wordt op de website. Klanten kunnen hierdoor, misschien onterecht, de indruk krijgen dat de beoordelingen op jouw site niet betrouwbaar zijn. Bij externe reviewsystemen is het niet mogelijk om bijvoorbeeld negatieve reviews te verwijderen. Veel klanten zien deze beoordelingen daarom als betrouwbaarder dan de beoordelingen die men op site zelf kan terugvinden.

Twee bekende partijen voor externe reviews op het internet zijn Kiyoh en Klantenvertellen. Beide producten komen van hetzelfde bedrijf, maar het verschil zit hem in de toepassing. Heb jij een webshop en wil je graag dat jouw klanten beoordelingen kunnen achterlaten? In dat geval kies je voor Kiyoh. Kiyoh biedt jouw webshop de mogelijkheid om automatisch, enkele dagen na een bestelling, de klant een e-mail te versturen met het verzoek om een beoordeling achter te laten.

Heb jij geen website waarop bezoekers producten kunnen bestellen, maar wil je toch een klantbeoordelingsysteem integreren in jouw website? Kies dan voor Klantenvertellen! Met Klantenvertellen stuur je zelf een verzoek naar je klanten om een beoordeling achter te laten. Dit kan via jouw persoonlijke Klantenvertellen omgeving. Dit is dus geschikt voor wanneer je geen website hebt waarop mensen producten kunnen bestellen, maar wanneer je conversie bijvoorbeeld via de telefoon wordt gerealiseerd. Vaak is dit bijvoorbeeld het geval bij B2B-bedrijven.

Zoekmachines zien het belang van deze informatie ook in en weten hier steeds beter mee om te gaan binnen hun eigen zoekresultaten. Google en Bing tonen bijvoorbeeld klantbeoordelingen bij een zoekresultaat, indien ze hierin een toegevoegde waarde zien. De beoordelingen worden alleen weergegeven als de beoordelingen een positief effect zullen hebben op de CTR (doorklikpercentage) binnen de zoekresultaten. Als er bijvoorbeeld te weinig beoordelingen zijn of als de gemiddelde waardering als onvoldoende kan worden beschouwd, dan zullen Google en Bing deze beoordelingen niet weergeven binnen hun zoekresultaten.

Het kan natuurlijk gebeuren dat een klant wat minder positief is over zijn klantervaring bij jouw website. Geen paniek! Dit biedt jou juist de mogelijkheid om je merk online te laten schitteren. Reageer op de negatieve beoordeling en laat anderen zien hoe jouw bedrijf omgaat met ontevreden klanten. Als consumenten zien dat je de moeite neemt voor al jouw klanten, zelfs voor degenen die zich negatief over jouw bedrijf uitlaten, dan zullen veel consumenten dit als een opluchting ervaren. Hierdoor zal hun vertrouwen in jouw bedrijf toenemen. Blijf dus vooral betrokken bij wat anderen over je zeggen en grijp je kans om via deze weg het imago van jouw bedrijf te versterken.

Het beheren van jouw online reputatie kan in sommige gevallen een ingewikkelde klus zijn. Neem vrijblijvend contact met ons op indien je hier ondersteuning in wenst. Wij zullen meedenken over jouw website en ons best doen om jouw vragen te beantwoorden.