Google Analytics en Google Ads
Gebruikers verwachten tegenwoordig meer privacy. En door de toegenomen wereldwijde regelgeving en door de afnemende browserondersteuning voor cookies, zijn digitale metingen complexer geworden. Google Analytics 4 speelt hier op in door gebeurtenissen op de website te meten in plaats van bezoekers. Engagement noemen ze dat, oftewel betrokkenheid. Zo staat niet langer centraal wie de gebruiker is, maar juist wat hij doet.
Tegenwoordig verwachten mensen dat ze interactie kunnen hebben met bedrijven op de manier die zij het handigst vinden. Ze doen bijvoorbeeld onderzoek naar een product op hun telefoon en kopen het later via hun computer. Inzicht in deze gebruikersreizen is essentieel om de behoeften van uw klanten te kunnen voorspellen en daaraan tegemoet te komen. De nieuwste versie van Analytics, Google Analytics 4-property’s (GA4), is daarom zo ontworpen dat verschillende gegevensbronnen kunnen worden verwerkt.
- Volledige rapportage op meerdere apparaten
- Gecombineerde website- en app-rapportage
- Focus op privacy
Toelichting: Google Analytics 4-property’s zijn bestemd voor alle Analytics-gebruikers: met alleen een website, alleen een app of allebei. Met GA4-property’s kunt u één gebruikersreis op meerdere apparaten meten op basis van de best beschikbare gebruikers-ID’s, en gegevens van apps en websites gecombineerd meten voor alle rapporten. U kunt ze ook gebruiken om uw klantinteracties op een duurzame en privacy-gerichte manier te meten. Om in de toekomst gebruik te kunnen maken van de data uit GA4 adviseren wij om dit alvast aan te zetten.
Er zijn een aantal verschillen in de manier waarop data verzameld wordt in Google Analytics 4 en Universal Analytics. Zo worden bij UA juist het aantal sessies gemeten. Dat houdt in dat het wordt gemeten wanneer een gebruiker op een website komt en doorklikt naar verschillende pagina’s. In GA4 is dit meer inhoudelijk en uitgebreider. Hier gaat het om het meten van gebeurtenissen. Om de gebruikersinteracties, het gedrag dat zij laten zien op een website. Bijvoorbeeld het klikken op een button of een filmpje. Dit geeft veel meer informatie over wat een gebruiker precies bekijkt en aanklikt.
Echter, de data in GA4 wordt verzameld met Artificial Intelligence en Machine Learning. Door Machine Learning worden de gebeurtenissen automatisch herkend. Op basis hiervan kan gedrag van een gebruiker herkend worden op verschillende pagina’s, maar dan zonder de gebruiker echt te kennen. Dit is in lijn met de nieuwe Consent Mode; het gaat erom wat de gebruiker op een website doet, in plaats van wie de gebruiker precies is. Dit kan Google Universal Analytics niet en zo kunnen gegevens verloren gaan. Ook doet UA minder goed bestand tegen de veranderingen omtrent privacy. Een goede reden om direct aan de slag te gaan met Google Analytics 4.
Vanaf juli 2023 wordt er NIETS meer gemeten in Universal Analytics (UA). Google UA houdt dan op met data verzamelen en je kunt geen gedrag van je websitebezoekers meer meten en volgen op de huidige manier. Tot 1 juli 2023 kun je UA nog blijven gebruiken en komt er nog data binnen. Daarna krijg je geen nieuwe data meer binnen. Tip: begin dus op tijd, het liefst nu al, met Google Analytics 4, de opvolger van UA. ‘Oude data’ blijft daar nog wel minimaal 6 maanden beschikbaar, maar dit zal na verloop van tijd ook verdwijnen. Google geeft daar nog geen termijn voor af.
Je data uit Google Analytics hebben we voor je ook doorvertaald in een Google dashboard. Om ook eenvoudig te kunnen bekijken wat de data uit Google Analytics 4 inhoudt, raden we aan om ook een Google dashboard voor GA4 te laten inrichten. Het grote voordeel is dat je dan ook heel goed de verschillen kunt zien tussen wat gemeten wordt bij de één en de ander. Het is echt even wennen, omdat er anders wordt gemeten is onze ervaring.
De wetten voor cookies en privacy veranderen… Gebruikers moeten in de toekomst altijd uitdrukkelijk toestemming geven om cookies te plaatsen. De kans is groot dat zij cookies minder vaak accepteren. En dat kan leiden tot het verlies van data. Vanaf juni 2022 komt Google daarom met een oplossing: de Consent Mode. Dit houdt in dat de gebruiker kiest voor wel of geen cookies. Heb je de mode in je website, dan kunnen er anoniem gegevens naar Google Analytics en Google Ads worden gestuurd. Hiermee wil Google ervoor zorgen dat je als website-eigenaar rekening houdt met de cookie-instellingen van je bezoekers. Maar dat je wel nog steeds websitebezoek en conversies kunt meten van Google Ads en Google Analytics. Het voordeel voor de gebruiker? Hij blijft anoniem en zijn privacy wordt gewaarborgd. Alleen zijn gedrag wordt gemeten, maar niet wie hij precies is. Het voordeel voor website- en webshopeigenaren? Je meet nog steeds gebeurtenissen en conversies, maar met respect voor de privacy van de gebruiker.
Let op: de Consent Mode is alleen te gebruiken in Google Analytics 4 (vanaf juni 2022) en niet in Universal Analytics. De Consent Mode is al beschikbaar voor Google Ads.
De Google Consent Mode is al beschikbaar voor metingen in Google Ads. Wanneer u de consent mode in uw website heeft geïmplementeerd, kunnen er anoniem gegevens naar Google Ads worden gestuurd. Goed om deze mode dus nu al in uw website op te nemen, want dit komt ten goede aan de advertenties en aan de data die u verzamelt.
Google heeft aangekondigd dat u vanaf 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties meer kunt maken in Google Ads. Uw bestaande uitgebreide tekstadvertenties worden nog wel weergegeven en u kunt de prestaties nog bekijken, maar het is niet meer mogelijk om nieuwe aan te maken. Dat betekent dat u voor 30 juni 2022 over moet gaan op het maken van responsieve zoekadvertenties.