WhatsApp jij al zakelijk?


Hoe vaak gebruik jij WhatsApp eigenlijk per dag? En lees jij al je WhatsAppjes? Grote kans dat je eerste antwoord ‘heel vaak’ is en het tweede ‘ja’.
Het schijnt dat WhatsApp de SMS volledig uit de markt gedrukt heeft. Want als we dezelfde vraag gaan stellen over SMS-en als boven dan zal het antwoord waarschijnlijk ‘weinig’ en ‘meestal’ zijn.

WhatsApp heeft ruim 400 miljoen gebruikers die gezamenlijk zo'n 50 miljard berichten per dag versturen. Ter vergelijking: Twitter heeft ongeveer 255 miljoen maandelijkse gebruikers. WhatsApp moedigt snelle communicatie tussen mensen en groepen aan, evenals het snel privé delen van online content. Zo kan je net als per email, privé communiceren en niet openbaar zoals overwegend het geval is op Facebook en/ of Twitter.
Het is een mooi medium voor snel en gratis contact. Even snel iemand appen is een begrip geworden. We versturen foto’s, video’ en vele tekstberichten.

Waarom zou je WhatsApp dan niet eens zakelijk gaan gebruiken?
Sinds een aantal maanden zien we steeds vaker dat bedrijven WhatsApp gebruiken. Om te chatten met (potentiële) klanten bijvoorbeeld, of als deelknop om meer bezoekers te genereren. De eerste grote spelers die een WhatsApp-knop op hun site hebben staan, zijn al gesignaleerd. Er zijn bijvoorbeeld al sites die filmpjes verzamelen en rondsturen. Met een ‘deel dit via WhatsApp’-knop bereiken ze inmiddels meer mensen dan met het delen via Twitter.

Hieronder 4 redenen:

  1. Je doelgroep zit op WhatsApp, er zijn nu al 9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland.

  2. Iedereen snapt WhatsApp, de app op de smartphone is al zo ingeburgerd dat weinigen drempelvrees voor WhatsApp zullen hebben.

  3. Berichten worden altijd gelezen. Wereldwijd staat WhatsApp in de top 5 van meest geopende apps. Door de layout van WhatsApp (en de vinkjes) worden je berichten sneller gelezen.

  4. WhatsApp kan conversieverhogend werken. Het gevoel van vertrouwen is op WhatsApp hoger dan op sociale netwerken waar ook anoniemen meekijken.

 

Om je klanten toch goed te kunnen informeren, kun je als bedrijf werken met bijvoorbeeld klantenverzendlijsten. Een geïnteresseerde klant kan zichzelf aanmelden voor jouw verzendlijst en jij kunt hem op gepaste tijden een bericht sturen. Grote kans dus dat jouw bericht gelezen te wordt.

Vergelijk het met een nieuwsbrief, deze komt rechtstreeks in de mailbox van de ontvanger terecht. Een WhatsApp-bericht heeft een nog grotere impact. Jouw bericht komt direct binnen in de telefoon van je lezer. Door de instellingen van WhatsApp en de grote aandacht voor WhatsApp, is de kans dat je bericht wordt gelezen levensgroot aanwezig. Ook hier geldt: doe het met mate, ga niet spammen en zorg voor echt contact met je lezers.

Een mooi praktisch voorbeeld van what’s app: Muziekwinkel Peter Verspuy: "WhatsApp levert ons 10 tot 15 gesprekken per week op." Peter Verspuy, een grote muziekinstrumenten winkel en webshop, besloot onlangs dagelijks klanten te helpen via WhatsApp. Op de website staat een grote banner die bezoekers oproept om met vragen via een telefoonnummer te WhatsAppen. De WhatsApp banner op de website van Peter Verspuy. Er is een telefoon van de zaak waar alle 'Appjes' van webshop bezoekers op binnen komen. Medewerkers beantwoorden zo via WhatsApp dagelijks vragen en verkopen via deze weg soms ook producten. "WhatsApp levert ons tien tot vijftien gesprekken per week op", aldus een medewerker van de muziekwinkel. Dat zijn dus ongeveer vijftig á zestig gesprekken per maand. Vragen over nieuwe producten, technische aanvullend informatie en leveringsvoorwaarden kunnen zo snel gesteld en beantwoord worden. De 'webshoppers' die het gesprek aangaan, hebben zo een klantbeleving die aansluit op een van de peilers van Peter Verspuy, te weten een persoonlijk gerichte dienstverlening.

Men gaat er vanuit dat WhatsApp tussen nu en 12 maanden in de communicatiemix van bedrijven wordt opgenomen. Dit zou weleens ten koste kunnen gaan van sites als Twitter of Facebook. Op Facebook worden je berichten maar door maximaal 15% van je fans gelezen. Het effect via WhatsApp is veel groter. Daar staat tegenover dat je ook veel selectiever moet zijn.

Werk je in een groter bedrijf dan kun je teams snel via de groepschat met elkaar laten communiceren. Ook hier kun je verwachten dat er een zekere verplichting zal ontstaan bij teams die 24/7 paraat moeten staan en snel moeten kunnen schakelen, denk bijvoorbeeld aan crisiscommunicatie.

Appcare
In opkomst is webcare via WhatsApp, nu al appcare genoemd. Niet iedereen zit op Twitter of Facebook en wil daar een vraag stellen of klacht neerleggen. Bijna iedereen met een smartphone heeft ook WhatsApp. Als je het verwachtingsmanagement goed regelt is dit een zeer klantvriendelijk middel erbij.
Nadelen zijn er zeker nog. WhatsApp is nog niet ingericht op grootschalig gebruik, zo mag een verzendlijst maar 256 deelnemers hebben. Er komen geen statistieken bij of de lezer op je link heeft geklikt en hoe vaak. Je kunt ervan uitgaan dat de ontwikkelaars bij WhatsApp hier iets op gaan verzinnen. In de USA gaat de business altijd voor.

WhatsApp past prima in de nieuwe trend naar meer besloten social media netwerken. WhatsApp is zelfs helemaal besloten, de buitenwereld kan niet meekijken.

Geraadpleegde bronnen: Frankwatching juni 2015 en Adformatie blog Gijs Molsberger september 2014

Contactinformatie
Aanmelden nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste nieuws van Avancé?

Vul dan hier je e-mailadres in:

Neem contact met ons op
Social media

Copyright © 2017 | Disclaimer | Sitemap | Algemene voorwaarden | KvK: 56547285 | BTW: NL8521.79.650.B01