Irene Maatman - 9 november 2021

Wat is een user story en waarvoor gebruik ik het?

Wat is een user story en waarvoor gebruik ik het?

Misschien heb je de term “user story” weleens voorbij horen komen. Binnen bedrijven en organisaties wordt dit vaak gebruikt als onderdeel van agile werken en scrummen. Ook Avancé werkt graag aan de hand van user stories. Maar wat kun je er precies mee? En wat zijn de voordelen ervan? Dat leggen we je graag uit in ons nieuwste blog.

Wat zijn user stories?

Het opstellen van een user story, of meerdere user stories, wordt veel gebruikt bij het ontwikkelen van software of andere producten. Denk aan het bouwen van een website, webshop of webapplicatie. Een user story is eigenlijk een beschrijving van wat de gebruiker nodig heeft of moet kunnen op de pagina. Kort en eenvoudig geformuleerd. Belangrijk is dat je hierbij kijkt en denkt vanuit het oogpunt van de gebruiker. Wat is er belangrijk? Wat wil ik als gebruiker? En wat heb ik nodig om dit te bereiken?

Dit gebeurt volgens een vast format en bevat altijd dezelfde kenmerken:

Als <type gebruiker>
wil ik <bepaalde functionaliteit>
zodat <meerwaarde>.

Met behulp van dit format beschrijf je dus overzichtelijk voor wie, wat en waarom je een nieuw product wil gaan maken. Maar de user story is geen oplossing; het beschrijft niet hoe.

We geven je een paar user story voorbeelden

Het kan zijn dat er bij een bepaalde website of webapplicatie verschillende type gebruikers zijn. En deze kunnen verschillende gebruikerswensen hebben. Het is verstandig om dan ook per type gebruiker user stories op te stellen. Dit geeft houvast bij het ontwikkelen van je nieuwe (online) product. Bij een online platform en projectkantoor omschrijven we ze als bestandsbeheer, gebruikersbeheer en rol- en rechtenbeheer. Het resultaat zien we hier in een leuke klantcase.

Hier zijn wat voorbeelden van verschillende gebruikers, hun behoefte en de meerwaarde van de functionaliteit.

Voorbeeld webapplicatie

Gebruiker 1
Ik kan alleen mappen en bestanden bekijken/downloaden. Ik heb geen zeggenschap over mijn eigen rechten.

Gebruiker 2
Ik heb toegang tot alle mappen en bestanden conform de rechten die de beheerder mij heeft toegewezen. Ik kan bestanden bekijken/downloaden, bewerken/toevoegen.

Gebruiker 3
Ik kan alle rechten beheren van gebruiker 1 en 2.

Voorbeeld webshop

  • Als televisie koper wil ik klantbeoordelingen lezen zodat ik de kwaliteit van de televisies kan inschatten.
  • Als online kledingshopper wil ik kunnen filteren binnen het kledingassortiment zodat ik vind waar ik naar op zoek ben.
  • Als medewerker van een marketingbureau wil ik de resultaten van online advertenties kunnen inzien, zodat ik weet welke het best presteert.

De voordelen van user stories

User stories geven dus de toegevoegde waarde en de behoeften van de (verschillende typen) gebruikers weer. Het bevat voor wie de gewenste functionaliteit is, wat deze inhoudt en welke waarde het oplevert voor de gebruiker. Deze user stories kun je gebruiken wanneer je een nieuw platform of product gaat ontwikkelen. Het gebruik van user stories heeft dan ook verschillende voordelen!

Een goed begin is het halve werk

Het opstellen van user stories kan het startpunt zijn van je project. Het maakt overzichtelijk wat er precies moet gebeuren en wie binnen je team wat gaat doen. Zo geeft het meer vorm aan een taak. Een grote taak, zoals een sprint, kun je bijvoorbeeld opdelen in kleinere taken. Dit werkt prettig en geeft overzicht in wat er moet gebeuren.

Duidelijkheid voor alle betrokkenen

Het onderscheiden van typen gebruikers kan daarnaast veel duidelijkheid bieden. Aan de hand van de user story kun je helder omschrijven wat je voor wie gaat maken en wat iemand met die functionaliteit kan doen. Duidelijk voor jezelf, maar zeker ook voor je klant! Dit zorgt er namelijk voor dat beide partijen precies weten wat er gemaakt gaat worden. En tegelijk is het een goede check: begrijp je wat de klant wil en nodig heeft? Zo kom je samen tot een goed eindproduct!

Geen open eindjes

In de user story beschrijf je dus het gebruik van de pagina voor elk type gebruiker. Door dit van te voren goed uit te denken kom je direct punten tegen die je anders tijdens of na het ontwikkelen pas ziet. Ook voorkomt het dat je vooraf een grote opsomming krijgt van alle technische requirements waar je platform aan moet voldoen. Deze requirements komen nu juist voort uit de user stories! Je weet dan namelijk wat je nodig hebt om de gebruiker een optimale ervaring te bieden. Op die manier kunnen user stories een mooie start zijn van je product. Wanneer je duidelijk hebt wat een persoon moet kunnen doen, is de structuur van applicatie of website makkelijker in te richten. Dat geldt voor het technische en het visuele ontwerp.

Checken aan de hand van acceptatiecriteria

Waar moet de functionaliteit die we gaan opleveren aan voldoen om door de gebruiker geaccepteerd te worden? Dat kun je testen aan de hand van acceptatiecriteria. Dit is een onderdeel van de user stories. Door een lijst van criteria te maken kun je kijken of wat jij hebt gemaakt echt de behoefte van de gebruiker vervuld.

Goede onderlinge communicatie

De user stories bevatten geen gedetailleerde informatie. Dit vraagt om veel overleg en samenwerken. Met je team ga je kritisch nadenken. Dit bevordert het teamoverleg én leidt tot meer betrokkenheid van het team bij het project.

User stories voor een optimale gebruikservaring

Wil jij een nieuwe webapplicatie of website laten maken voor jouw bedrijf? Of wil je een eigen webshop beginnen? Avancé ontwikkelt deze geheel op maat. Natuurlijk vanuit de user stories die passen bij jouw (potentiële) gebruikers! Met de nieuwste technische snufjes en een prettige look & feel. Ook kunnen we de website teksten schrijven en helpen bij een goede vindbaarheid in Google. Ons team helpt je graag verder!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen