Esther Hofmans - 23 augustus 2021

Een succesvolle corporate story? Ga op zoek naar jouw “waarom”!

Een succesvolle corporate story? Ga op zoek naar jouw “waarom”!

Wij mensen zijn gek op verhalen. We lezen graag boeken, bingewatchen onze favoriete films en series en luisteren naar podcasts. Ook delen we onze verhalen graag met anderen. Zowel face-to-face in een gesprek als via social media. Verhalen spelen een grote rol in ons leven. Niet alleen privé, maar ook op zakelijk gebied worden verhalen steeds belangrijker. Want met een goed verhaal laat jij zien wie je bent en waar je voor staat. Dat vertel je in je corporate story. Zo’n story is eigenlijk onmisbaar, en we vertellen je graag waarom! Heb jij al een goed verhaal?

Wat is een corporate story?

In je corporate story vertel je waar jouw bedrijf voor staat en wat je wil bereiken. Het is het kernverhaal van jouw organisatie. Je vertelt waarom jij doet wat je doet en wat je waarden zijn. Want naast een aantrekkelijke buitenkant, in de vorm van je logo en huisstijl, is ook de binnenkant ontzettend belangrijk. Mensen kopen namelijk niet je product, maar je overtuiging! Een mooi voorbeeld hiervan is Tony Chocolonely. Deze bekende chocoladefabrikant gaat voor een 100% slaafvrije productie. Dat komt terug op de website en op de verpakking van de chocolade. Chocolade is overal te koop, maar het goede verhaal van deze aanbieder zorgt toch voor meer sympathie voor het bedrijf.

Wat is het doel van corporate storytelling?

Je ziet het al bij het Tony Chocolonely voorbeeld: een goede corporate story brengt je verhaal tot leven. En dat is de manier om mensen aan je verhaal, en dus aan je bedrijf, te verbinden. Want dat is uiteindelijk het doel van een corporate story. De verhalende opzet van een corporate story spreekt ons aan. We gaan van rationeel naar emotioneel denken. Want dat is hoe ons brein werkt. Een verhaal met een boodschap en emotie raakt ons. We maken dan het stofje oxytocine aan en krijgen daardoor meer empathie en gevoel bij het bedrijf. Zo onthouden we het verhaal langer en beter. En dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor medewerkers. Een goed verhaal waar men echt in gelooft, zorgt onderling voor meer eenheid.

Positioneren met een goed verhaal

Heb jij jouw “waarom” duidelijk voor ogen? En weet jij duidelijk wat je wil nastreven? Dan is dat ook de manier waarop je je kunt onderscheiden van concurrenten. Het maakt jou uniek. Daarom is een corporate story ook een mooi uitgangspunt bij het werken aan de positionering. Laat jouw story terugkomen op de website, in je social media berichten en in je andere uitingen. Met behulp van dit verhaal creëer je het gewenste imago en zet je jouw bedrijf of merk in de markt.

Goed verhaal? Tijd voor jouw corporate story!

Iedereen is gek op een goed verhaal. Vertel ook die van jou! Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of wil je werken aan je positionering? Avancé helpt je hier graag bij. Samen werken we aan jouw succesverhaal.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen