Sociale bewijskracht is een van de belangrijkste psychologisch principe om te overtuigen. Uit onderzoek blijkt dat je het gedrag van klanten kunt beïnvloeden door het tonen van positieve sociale bewijskracht. Denk bijvoorbeeld aan aantal verkochte producten, hoge bezoekersaantallen, ‘anderen bekeken ook’ en positieve reviews. Wij helpen je graag om sociale bewijskracht effectief in te zetten op je website of webshop.

Klantbeoordelingen verzamelen

Meningen van klanten helpen je bij het managen van je online reputatie. Door inzet van klantreviews faciliteer je mond-tot-mond reclame en geef je je merk een sociaal gezicht. Binnen een webshop kun je op productniveau een beoordelingsfunctionaliteit toevoegen en mensen die het product kochten naar hun ervaringen te vragen. Reageer op de negatieve beoordeling en laat anderen zien hoe jouw bedrijf omgaat met ontevreden klanten.

Externe reviewtools

Om als bedrijf of webshop reviews te tonen is het goed om te werken met externe review partijen zoals Trustpilot, Klantenvertellen.nl en Kiyoh. Bij interne beoordelingssystemen weten bezoekers van jouw site dat jij de volledige controle hebt over wat getoond wordt op de website. Klanten kunnen hierdoor, misschien onterecht, de indruk krijgen dat de beoordelingen op jouw site niet betrouwbaar zijn. Bij externe reviewsystemen is het niet mogelijk om bijvoorbeeld negatieve reviews te verwijderen. Veel klanten zien deze beoordelingen daarom als betrouwbaarder dan de beoordelingen die men op site zelf kunnen terugvinden.

Kiyoh of Klantenvertellen: Wat is het verschil?

Twee bekende partijen voor externe reviews op het internet zijn Kiyoh en Klantenvertellen. Beide producten komen van hetzelfde bedrijf, maar het verschil zit hem in de toepassing. Kiyoh is vooral geschikt voor webshops en biedt de mogelijkheid om automatisch enkele dagen na een bestelling de klant een e-mail te versturen met het verzoek om een beoordeling achter te laten.

Klantenvertellen is geschikt voor zakelijke dienstverleners en B2B-bedrijven.  Met Klantenvertellen stuur je zelf een verzoek naar je klanten om een beoordeling achter te laten. Dit kan via jouw persoonlijke Klantenvertellen omgeving. Dit is dus geschikt voor wanneer je geen website hebt waarop mensen producten kunnen bestellen, maar wanneer je conversie bijvoorbeeld via de telefoon wordt gerealiseerd.

Zoekresultaten met klantbeoordelingen

Google en Bing tonen vaak klantbeoordelingen bij een zoekresultaat indien ze hierin een toegevoegde waarde zien. De beoordelingen worden alleen weergegeven als de beoordelingen een positief effect zullen hebben op de CTR (doorklikpercentage) binnen de zoekresultaten. Als er bijvoorbeeld te weinig beoordelingen zijn of als de gemiddelde waardering als onvoldoende kan worden beschouwd, dan zullen Google en Bing deze beoordelingen niet weergeven binnen hun zoekresultaten.

Google Reviews

Via Google Mijn Bedrijf kun je (gratis) reviews verzamelen. Daarnaast heeft Google nog een andere tool ontwikkeld waarmee je reviews kunt verzamelen en tonen op je website. Het voordeel van deze gratis tool ten opzichte van betaalde commerciële Google.