E-mail marketing tips waarmee jij de aandacht pakt

E-mail marketing tips waarmee jij de aandacht pakt

E-mail marketing inzetten is een krachtig kanaal om met je doelgroep in contact te komen en te blijven. Helemaal in 2020 is voor veel bedrijven de online klantbeleving nog belangrijker geworden. Het regelmatig versturen van mails kreeg dan ook een grotere rol in de online marketing strategie. Ook in 2021 zal dit een veelgebruikt communicatiekanaal blijven en daarom delen we graag wat e-mail marketing tips met je.

Het voordeel van e-mail marketing is dat je heel doelgericht berichten verstuurt naar je ontvangers. Dit is in tegenstelling tot bijvoorbeeld social media. Berichten plaatsen en verspreiden via social media is handig en snel, maar ook vluchtig. Je doelgroep mist gemakkelijk een bericht wanneer zij even niet online zijn. Met e-mail marketing kom je daardoor al verder, omdat je bericht direct in de inbox van de ontvanger belandt. Hierdoor is de kans op persoonlijk bereik groter.

Hoe werkt e-mail marketing?

De voornaamste vorm van e-mail marketing is de digitale nieuwsbrief. Je ontvangers kunnen zich op je website aanmelden om deze te ontvangen. Dit is een eenvoudige, maar onmisbare tool om klantrelaties te beheren. Dit geeft je namelijk de mogelijkheid om een band op te bouwen met (potentiële) klanten, en om via deze weg conversies te genereren. De aandacht pakken met jouw e-mails, hoe doe je dat?

Wij geven je 7 e-mail marketing tips!

1. Kies een goede onderwerp regel

Dit is vaak het eerste wat je ontvanger ziet. Daarmee is dit dus ook de eerste kans om diegene aan te spreken. Zo kun je de ontvanger aansporen om de mail te openen. Gebruik daarom een actiewerkwoord in je onderwerpregel, zoals “Bekijk…”, “Ontdek…” of “Shop nu…”. Ook kun je in de onderwerpregel nieuwsgierigheid creëren door een vraag te stellen. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat je deze regel kort houdt. Zo trek en behoud je de aandacht van je ontvanger het best.

2. Maak het persoonlijk

Verzamel zoveel mogelijk gegevens van je ontvanger. Zo kun je de nieuwsbrief net wat meer personaliseren. Gebruik bijvoorbeeld iemand zijn voornaam voor de aanhef. Bovendien is het goed om in de je-vorm te schrijven en niet in “jullie”, zodat de ontvanger zich persoonlijk aangesproken voelt om actie te ondernemen.

3. Schrijf sterke content

De inhoud van je nieuwsbrief is uiteindelijk waar het om gaat. Gebruik relevante content en wees up-to-date met je informatie. Breng bijvoorbeeld een mooie, afgeronde klantcase onder de aandacht of promoot een pas geschreven blog. Wat het ook goed doet, is een kijkje achter de schermen bij je bedrijf. Zo maak je het nog persoonlijker.

4. Zorg dat het scanbaar is

Mensen hebben een korte aandachtspanne en willen graag weten waar zij aan toe zijn. Schrijf daarom korte en wervende teksten, en gebruik hierbij koppen. Sluit je tekstje af met een call-to-action, zoals een button naar je artikel of website, of om contact op te nemen.

5. Een pakkende vormgeving

Ook een goede vormgeving mag bij het opmaken van je nieuwsbrief natuurlijk niet ontbreken. Gebruik aansprekende afbeeldingen en video’s om je boodschap ook visueel aantrekkelijk te maken. De lay-out van je mails maakt het ook herkenbaar, bijvoorbeeld door je logo en bedrijfskleuren te gebruiken. Voer je huisstijl dus door in de vormgeving van je nieuwsbrieven.

Vergeet niet om je beeldmateriaal een alternatieve tekst te geven. Deze tekst is zichtbaar wanneer de afbeelding nog niet geladen of niet zichtbaar is. Op deze manier heeft de lezer toch globaal een idee wat er op de afbeelding te zien is.

6. Mobile first en responsive

E-mails worden op steeds meer verschillende apparaten geopend. Waar deze eerder vooral op de computer werden geopend, gebeurt dit nu ook vaker op de mobiel of tablet. Het is daarom belangrijk dat je nieuwsbrief ook op deze devices goed te lezen is. Moet je ontvanger meer moeite doen om dit goed te kunnen lezen, bijvoorbeeld door in- of uitzoomen? Dan kan het zijn dat zij sneller afhaken, waardoor je doorklikpercentage daalt. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief responsive is, of kies een template dat automatisch wordt aangepast aan het apparaat waarop de mail wordt geopend.

7. Bekijk je resultaten en test

Veel bedrijven vragen zich af wat de ideale verzendtijd is. Is er een ideale verzendtijd? Nee, die is er eigenlijk niet. Probeer verschillende dagen en tijden, kijk wat het beste werkt en welke onderwerpen de meeste kliks krijgen. Deze kennis kun je dan weer slim inzetten bij volgende nieuwsbrieven!

Aan de slag met de e-mail marketing tips!

Maak jij al gebruik van e-mail marketing? Of kun je hulp gebruiken bij het opstarten of verbeteren hiervan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen