Olga Kruidhof - 11 juni 2019

Is succes een illusie?

Is succes een illusie?

Enkele weken geleden bezocht ik een bijeenkomst waar Richard Engelfriet een verhaal vertelde over ‘De succes illusie.’ De strekking: succes is niet maakbaar. Alle goeroes en adviseurs ten spijt: in heel veel gevallen zijn adviezen die zouden zorgen voor succes niet wetenschappelijk onderbouwd. Het zijn daarom meningen en individuele ervaringen die vaak wel heel inspirerend zijn.

Het grootste probleem blijkt de afhankelijkheid van anderen. Er zijn vele externe factoren waarop we geen grip hebben en die toch van grote invloed blijken op het wel of niet slagen van een project. Het ‘citeris paribus’ toetsen of een methode werkt is onbegonnen werk. Er zijn gewoonweg te veel steeds veranderende omstandigheden.

Marketing is dus geen exacte wetenschap. Terwijl het jaren duurt voordat medicijnen na uitgebreid wetenschappelijk onderzoek op de markt komen, ontbreekt dat fundament bij marketingmodellen. Modellen of methodes die voor succes zouden zorgen, baseren hun claim nergens op. Het geheim achter succes… is nog altijd geheim.

Dat zien wij ook terug bij onze klanten. Levert een Google Shopping strategie bij de ene wijnhandel veel extra omzet op, zien we bij een vergelijkbare shop geen enkel resultaat. Voor ons is het dan zaak om laag voor laag te gaan afpellen en verbeteringen door te voeren. En te testen, steeds weer opnieuw.

Het op grote schaal testen van website-optimalisaties is precies wat Google doet. Zo ontwikkelde het bedrijf een UX Playbook for Retail met daarin de A/B testresultaten van 25 online universele retail principes. Het document biedt gefundeerde adviezen voor het optimaliseren van je website en shop op verschillende vlakken.

Voor ons is dit document (onze ‘Google Bible’) inmiddels het uitgangspunt geworden voor het ontwerpen van websites en shops. Het gaat er niet alleen meer om of iets mooi of lelijk is, maar vooral of het bewezen resultaat oplevert. Vandaar ook onze claim: ‘Wij maken je online groter’.

Natuurlijk blijft er voor ons (en voor jou) nog wel wat speelruimte over. Dat vullen we graag creatief in, met af en toe een grapje tussendoor.

Als Google Partner helpen we je bedrijf of merk online (en offline) naar een hoger plan te brengen en succesvol te zijn. Neem contact op voor een gratis adviesgesprek.

Deel en inspireer anderen