Rob Meijerink - 2 februari 2021

Waar moeten goede SEO tools aan voldoen?

Waar moeten goede SEO tools aan voldoen?

Om met je website goed vindbaar te zijn op het web, is het belangrijk dat deze op een aantal punten goed scoort. Namelijk op het hebben van goede content en SEO-teksten, goed werkende techniek, en een sterke autoriteit, oftewel linkprofiel. Bekijk ook eens dit artikel met meer tips om hoger in Google te komen. Maar hoe houd je bij of je daadwerkelijk een betere positie hebt? Het antwoord op deze vraag vertellen we in dit blog. Dat is namelijk door het gebruiken van goede SEO tools. Deze kunnen je goed helpen om je SEO positie te bekijken en verbeteren.

SEO tools, meten is weten!

Je hebt hard gewerkt om je website te optimaliseren. Teksten (her)schrijven, techniek verbeteren en werken aan je backlinks. Dan hoop je natuurlijk dat dit een positieve invloed heeft op je SEO positie en dat je resultaten verbeterd zijn. Ben je benieuwd hoe het er nu voor staat, en of je inderdaad beter online vindbaar bent? Dan kun je dit bekijken met behulp van een SEO tool. Er zijn veel verschillende tools die je gratis of met een betaald account kunt gebruiken. Maar hoe kies je nu welke tool je gaat gebruiken? En waar moeten goede SEO tools precies aan voldoen?

De functies die goede SEO tools hebben

Voordat je een abonnement neemt op een tool, is het handig om je goed in te lezen en te bekijken welke functionaliteiten deze allemaal heeft. Het is lastig om alle handige functies in één tool te vinden. Daarom kun je voor jezelf kijken welke functies jij het belangrijkst vindt, en daar je keuze op baseren. Of gebruik bijvoorbeeld meerdere (gratis) tools!

Wij maakten voor jou een lijstje met functies die je een goed overzicht geven van verschillende delen van je website.

  • Een domeinanalyse. Dit kan het startpunt zijn voor het bekijken van de rest van de prestaties van je website. Na het invullen van je URL wordt er een analyse gemaakt. Hieruit krijg je een samenvatting van bezoekersaantallen, verschillende vormen van verkeer en de prestaties daarvan.
  • Organische prestaties bijhouden. Hoe goed wordt jouw website organisch gevonden? Dit onderdeel geeft inzicht in het organische verkeer naar jouw website. Zo zie je op welke zoekwoorden jij het beste gevonden wordt, de organische positie van deze verschillende zoekwoorden en dit helpt je bij het vinden van zoekwoorden.
  • Backlinks en autoriteit. De autoriteit, reputatie en betrouwbaarheid van je website zijn volgens het E-A-T principe (Expertise, Authority, Trust) heel belangrijk, onder andere bij het bepalen van je SEO positie. Je autoriteit kun je opbouwen door te werken aan het krijgen van goede backlinks. Een SEO tool kan hierin helpen bij het aanwijzen van backlink kansen en bij het controleren van de kwaliteit van je backlinks, bijvoorbeeld met een spamscore.  
  • Technische SEO. Techniek is de basis voor een goed werkende site en dit verbetert het gebruikersgemak. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een snelle laadtijd. Op die manier zullen je bezoekers minder snel afhaken en heb je een lage bounce rate. Met dit onderdeel kun je inzicht krijgen in hoe jouw website het technisch doet, of er technische problemen zijn en wat je hieraan kunt doen.
  • Advertenties bijhouden. Heb je advertenties in Google Ads die live staan? Ook hiervan kun je bijhouden hoeveel verkeer deze naar je website leidt, via welke zoekwoorden en welke concurrentie er is. Zo krijg je een idee van hoe goed jouw advertentie het doet.
  • Historische data. Het voordeel van het terug kunnen halen van historische data, is dat de prestaties van nu vergeleken kunnen worden met een periode in het verleden. Hoeveel backlinks heb je bijvoorbeeld nu ten opzichte van een jaar geleden? En is er is een half jaar meer organisch verkeer naar je website gekomen? Dit vergelijken is super nuttig om te zien of je optimalisaties het gewenste effect hebben.
  • Concurrentieanalyse. Het is fijn om de mogelijkheid te hebben om te zien wie jouw concurrenten zijn, en om ook hun websites en prestaties te kunnen analyseren. Dit is handig om te zien welke positie jij over het algemeen hebt ten opzichte van concurrenten. Maar ook om te analyseren welk verschil er bijvoorbeeld in backlinks of zoekwoorden is. Zo kun je jouw eigen website en positie verder verbeteren.
  • Overzichtelijk dashboard en lay-out. Dit mag natuurlijk niet ontbreken, en is erg belangrijk bij je keuze voor een tool. Jij moet er namelijk naar kijken en de rapporten en tabellen goed kunnen aflezen. Kies daarom voor een dashboard dat jij fijn en overzichtelijk vindt!

Een fijne SEO tool gekozen? Veel succes met het checken van je SEO!

Kan jouw bedrijf hulp gebruiken bij het bijhouden of verbeteren van jouw SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen