Olga Kruidhof - 15 juli 2019

Welkom in Sesamstraat, Sesamstrasse of Sesame street

Welkom in Sesamstraat, Sesamstrasse of Sesame street

Waar je ook naartoe gaat op vakantie, overal kent men Sesamstraat (of een vertaling daarvan). Het educatieve kinderprogramma startte in 1969 in de VS en was in Nederland vanaf januari 1976 op de buis. Meerdere generaties zijn ermee opgegroeid, ik ook. In 2009 werd het programma in 140 landen uitgezonden en in 2018 had Sesame Street als beste kinderprogramma 189 Emmy Awards en 11 Grammy Awards achter z’n naam staan.

Mijn kinderen kijken het net als ik toen ik jong was vlak voor het slapen gaan op kanaal Zappelin. Het rustige tempo is een welkome afwisseling van de snelle cartoons en Youtube- filmpjes. Mijn kinderen (6, 4 en 1) identificeren zich met Ieniemini, Tommie en Pino. Tot mijn ongenoegen las ik het bericht in de NRC van 6 juli over dat Sesamstraat stopt. “Het heeft niet de snelheid van deze tijd”.

Okay, mensen zijn gewoontedieren. Ik ook. De stemmen zijn al sinds ik mij herinner (ik heb bouwjaar 1980) hetzelfde. De cast is inmiddels 60+ en dan houdt het ergens een keer op. Catherine van Woerden (Ieniemini), Renée Menschaar (Pino) en Bert Plagman (Tommie) en de rest van de cast is al 40 jaar hetzelfde. Er komen de komende twee jaar geen nieuwe afleveringen meer. En daarna? Geen idee.

Misschien is dit juist ook wel wat Sesamstraat nodig heeft. Een periode van bezinning. Even afstand nemen en met nieuwe energie, een nieuwe cast en wellicht een modern en nieuw format weer starten na 2021. De iconische figuren blijven, daar ben ik van overtuigd. Maar dan in een andere tijdsgeest, context en vorm. Het merk zal zich opnieuw moeten uitvinden.

Ook al besta je meer dan 40 jaar, jezelf opnieuw uitvinden is een kunst en een must voor succesvolle merken en bedrijven. Vanuit de levencyclus van zeven jaar gedacht is er in de periode van 35-tot 42 jaar ruimte voor het herijken van doelen en (soms) opnieuw beginnen.

Een vakantie is een goed moment om letterlijk en figuurlijk afstand te nemen van je zaak en met een frisse blik en nieuwe ideeën terug te komen. Dus: wat neem je mee terug in je koffer?

Wil je eens sparren en heb je behoefte aan een frisse blik van buiten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek.

Deel en inspireer anderen