Olga Kruidhof - 15 april 2019

Bang om dood te gaan

Bang om dood te gaan

Haar middellange haar zit in een nonchalante knot bovenop haar hoofd. Strakke, hoog model spijkerbroek met scheuren ter hoogte van de knie. Sneekers en iPhone. Haar vriendin zit naast haar in vrijwel dezelfde outfit, zelfde kapsel, ook kijkend naar een iPhone. Samen chillend, kijkend naar chille dingen.

Uiterlijk is heel belangrijk in die levensfase waarin je jouw identiteit ontdekt en uitdraagt. Elke dag een selfie op Instagram. Of alleen met je schoenen erop. Vast ritme, vast format. En met +200 appjes per dag en vijf schermen tegelijk continu connected met de buitenwereld. Dat terwijl ze de hele dag binnen zitten. Ik herken de berichten in mijn tijdlijn.

Een groot deel van het leven van ‘Generation Z’ speelt zich dus online af. Ze zijn ongrijpbaar. Geboren na 1995 zijn ze opgegroeid met swipen. Ze volgen influencers op YouTube, runnen een webshop of een ander bedrijfje. Ze gaan zeer bewust om met hun online imago en privacy. En zetten daarom alles op slot. Ze weten binnen 8 seconden of iets interessant is voor hen of niet.

Het zijn ook wereldverbeteraars en ze zijn toekomstbewust. Als het over klimaat gaat, willen ze wel de straat op. Met enige verbazing gadegeslagen door de niet meer activistische babyboomer. Ze komen nu de arbeidsmarkt op, gaan geld verdienen èn uitgeven. Zo’n 40% van de grootste wereldmarkten bestaat uit deze jongeren.

“Ik ben bang dat ik doodga”. Mijn buurmeisje van 19 heeft last van angstaanvallen. Ze is gestopt met haar opleiding en woont nu weer bij haar ouders. Ze durft de straat niet op, heeft last van hartkloppingen en bezoekt periodiek een psycholoog. Ze leeft in onzekerheid, maar, keeping up appearances op social….

Hoe kun jij als merk met deze groep connecten? Een ding is duidelijk: als je niet mobiel en online connected bent, besta je voor deze doelgroep niet. Voor je toekomstige medewerkers en klanten. Kranten weten daar alles van, proberen krampachtig vast te houden aan hun format uit de vorige eeuw. Bang om dood te gaan. De Correspondent snapt het beter.

Voor jou als ondernemer is het slim om je marketing in te richten op je toekomstige klanten. Door toegevoegde waarde te bieden die deze doelgroep als relevant ervaart. Er is geen tijd om te chillen, het speelt nu.

Wil je jouw online strategie en branding herijken? Neem contact met ons op voor een Kennissessie. Gedurende een dagdeel brengen we je op de hoogte van alle relevante online trends en ontwikkelingen. Samen onderzoeken we kansen en hoe je daarop kan inspelen. Jouw communicatieafdeling samen met een team van Avance-specialisten en strategen. De uitkomst is een praktisch toepasbaar concept of aanpak. Wel zo chill.

Deel en inspireer anderen