Sanne van der Teems - 13 november 2020

SEO tips! Hoger in Google, meer transpiratie dan inspiratie

SEO tips! Hoger in Google, meer transpiratie dan inspiratie

Je website hoger laten scoren in Google, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Daar kunnen wij van Avancé je alles over vertellen. Maar dat doen we niet; met onze 7 SEO tips gaan we juist proberen om je op weg te helpen!

Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is het optimaliseren van je website om beter vindbaar te zijn in Google. Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als je online niet zichtbaar bent, dan haal je ook geen klanten binnen. Laten we beginnen bij het begin. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit drie verschillende onderdelen, namelijk content, techniek en linkbuilding. Het gebrek aan één van deze onderdelen kan er al voor zorgen dat jouw website niet hoog scoort in Google. Zonde! Maar hoe zorg je er dan voor dat je wel goed te vinden bent op internet?

Avancé geeft je 7 SEO tips om zelf aan de slag te gaan

1. Doe zoekwoordenonderzoek

Onderzoek welke zoekwoorden (potentiële) klanten gebruiken om jouw website te vinden. Het gaat namelijk om de zoekintentie van de klant, en daar wil jij bij aansluiten. Bedenk daarom ook waar jij zelf als klant op zou zoeken!

2. Meten is weten

Wanneer je jouw zoekwoorden in kaart hebt gebracht, kun je met de tools Google Search Console en Google Analytics onderzoeken hoe jouw website het doet ten opzichte van concullega’s. Ook kun je hierin zien op welke zoekwoorden jouw site gevonden wordt. Met deze informatie kun je in een Incognito venster zoeken wat jouw concullega’s anders of beter doen dan jij. Op basis hiervan is het slim om te kijken wat je zelf kunt verbeteren.

3. Content is key

Schrijf content die past bij de zoekintentie van je (potentiële) klant. Content die aansluit bij waar de klant daadwerkelijk naar op zoek is, vergroot de kans dat klanten je website bezoeken, even op de site blijven kijken en zelfs doorklikken naar je andere pagina’s.

Begin met de structuur van je pagina in de zoekmachine. Dit zijn de titel, de URL en de meta-omschrijving. Dit is het eerste moment dat je (potentiële) klant met jou in contact komt en dus het moment waarop je indruk moet maken. Tevens is dit de manier waarop de robots van Google je pagina “scannen”, namelijk door te kijken naar hoe de structuur in elkaar zit. Hierbij moet je erop letten dat het zoekwoord, die je gevonden hebt bij de zoekwoordenonderzoek, zowel in de titel als de meta-omschrijving voorkomt, het liefst vooraan in de zin. Dit laat zien dat jouw pagina mogelijk relevant is voor de zoekers.

Vervolgens ga je aan de slag met het schrijven of herschrijven van de tekst op je pagina. Laat ongeveer 5 keer het zoekwoord terugkomen op de pagina: zowel in de Kop1, tussenkopjes en in de tekst. Maar zorg er wel voor dat je niet overdrijft! Dit vindt Google hinderlijk en dit wordt dus minder goed beoordeeld. Om dit te voorkomen kun je bijvoorbeeld synoniemen van je zoekwoord gebruiken.

4. Interne links

Plaats in de tekst op je pagina ook interne links om klanten door te laten klikken binnen jouw website. Het hebben van meer interne links verhoogt namelijk de Google ranking van de pagina.

5. Zorg dat de techniek werkt

Het lijkt een open deur, maar juist daarom is het goed om dit te checken. Een pagina die niet door de robots van Google gevonden wordt, kan nooit geïndexeerd worden en wordt dus laag gezet bij de zoekresultaten. Ook de laadsnelheid van je pagina speelt hierbij een rol. Is je pagina erg traag? Dan beoordeelt Google dit minder goed. Zorg dus voor een snelle website!

6. Linkbuilding

Hoe meer websites er naar die van jou linken, hoe beter. Op deze manier wordt je populairder en krijg je meer autoriteit. Dit heten backlinks en deze zorgen ervoor dat je hoger in Google komt.

Schrijf ook content op je social media platformen om contextuele, kwalitatieve backlinks en shares naar jouw website te krijgen. Dit kan namelijk leiden tot meer bezoekers van je pagina!

7. Gebruik de plug-in van Yoast SEO

Met de plug-in Yoast SEO voor WordPress kun je kijken of je pagina goed geoptimaliseerd is of welke verbeteringen je nog kan doen. Deze plug-in vertelt je precies wat er nog niet goed gaat, wat verbeterpunten zijn en wat er wel goed gaat.

Heel veel succes met het inzetten van deze SEO tips bij optimaliseren van jouw website!

Zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wij denken graag met jou mee over de kansen en mogelijkheden binnen jouw organisatie. Wil je weten wat ons team voor jou kan betekenen?

Neem contact met ons op
Deel en inspireer anderen